Traffic Accident Risk Analysis by Knowledge, the Use of Traffic Lane, and Speed
Downloads
The number of traffic accidents has increased every year. Traffic accidents are the third largest killer in Indonesia after coronary heart disease and tuberculosis in Indonesia. Traffic accidents mostly involve motorcycle riders, including junior high school students. This research was conducted to determine the relationship of knowledge, use of lanes, and driving speed with traffic accident events in junior high school motorcycle riders. This type of research is an observational analytic cross-sectional study design. The population of this study was all junior high school students in Wonokromo Sub-district Surabaya in 2015. The number of respondents in this study was 100 respondents drawn from the population using the two-stage cluster random sampling method. The variables studied were knowledge, use of the lane, and driving speed. The results of the analysis using the chi-square test showed that knowledge (p = 0.027; RR = 1.966), use of the lane (p = 0.005; RR = 1.894) and driving speed (p = 0.017; RR = 1.941) had a significant relationship to the incidence of traffic accidents in junior high school students motorbike riders in Wonokromo Sub-district Surabaya in 2015. Children under 17 years of age especially junior high school students are advised not to ride a motorcycle before having a Driving License. The role of parents, teachers, and law enforcement to prevent motorbike riders under the age of 17 is very much needed in minimizing the number of motorcycle accidents involving junior high school students.
Abdullah, I.R. 2014. Faktor Risiko Kejadian Kecelakaan Lalu Lintas pada Bentor di Polres Limboto Kabupaten Gorontalo Tahun 2007–2009. Jurnal Masyarakat Epidemiologi, Vol.2 No.2 Hal: 108–112.
Badan Intelijen Negara Republik Indonesia. 2014. Kecelakaan Lalu Lintas menjadi Pembunuh Terbesar Ketiga. <http://www.bin.go.id/ awas/detil/197/4/21/03/2013/kecelakaan-lalu-lintas-menjadi-pembunuh-terbesar-ketiga> [Sitasi 2 Oktober 2014].
Badan Pusat Statistik Provinsi Jawa Timur. 2014. Provinsi Jawa Timur dalam Angka 2013.<http://jatim.bps.go.id/4dm!n/pdf_publikasi /Provinsi-Jawa-Timur-Dalam-Angka2013. pdf> [Sitasi 2 Oktober 2014].
Departemen Perhubungan. 2009. Undang-Undang No. 22 Tahun 2009 tentang Lalu Lintas dan Angkutan Jalan. <http://hubdat.dephub.go. id/uu/288-uu-nomor-22-tahun-2009-tentang-lalu-lintas-dan-angkutan-jalan> [Sitasi 24 September 2014].
Departemen Perhubungan. 2009. Peraturan Pemerintah Republik Indonesia No. 43 Tahun 1993 tentang Prasarana dan Lalu Lintas Jalan. <http://hubdat.dephub.go.id> [Sitasi 9 Januari 2015].
Depkes RI. 2001. Pedoman Kesehatan Jiwa Remaja: Pegangan bagi Dokter Puskesmas. Jakarta: Depkes dan Depsos RI Dirjen Kesmas Depkes.
Dhiyana, Z. 2012. Faktor Pengemudi dan Kendaraan yang Berhubungan dengan Kecelakaan Sepeda Motor pada Pelajar SMA di Kota Surabaya. Skripsi. Surabaya: Universitas Airlangga.
Direktorat Jenderal Perhubungan Darat. 2013. Perhubungan Darat dalam Angka 2013. <http://hubdat.dephub.go.id/data-a-informasi/ pdda/1483-tahun-2013> [Sitasi 24 September 2014].
Hidayati, A. 2015. Hubungan Jenis Kelamin dan Faktor Perilaku Pengendara Sepeda Motor dengan Kecelakaan Lalu Lintas di Kecamatan Wonokromo Surabaya pada Siswa SMP Tahun 2015. Skripsi. Surabaya: Universitas Airlangga.
Hikmana, A.A., Djakfar, L., Suharyanto, A. 2014. Evaluasi Efektivitas Implementasi Lajur Sepeda Motor (Studi Kasus Jalan Raya Darmo Kota Surabaya). Jurnal Rekayasa Sipil, Vol. 8 No. 3 Hal: 158–165.
Kemendikbud Republik Indonesia. 2012. Sekolah Menengah Pertama. [Sitasi 24 September 2014].
Kepmenkes No. 1116 Tahun 2003 tentang Pedoman Penyelenggaraan Sistem Surveilans Epidemiologi Kesehatan.
Kementrian Kesehatan RI. 2013. Riset Kesehatan Dasar (Riskesdas) 2013. [Sitasi 31 Agustus 2015]. <http://www.litbang.depkes.go.id/ s i t e s / d o w n l o a d / r k d 2 0 1 3 / L a p o r a n _ riskesdas_2013_final.pdf>
Kutsiyah, N. 2011. Pengaruh Perilaku Pengemudi Sepeda Motor dan Lingkungan terhadap Kejadian Kecelakaan Lalu Lintas di Kabupaten Sidoarjo Tahun 2010. Skripsi. Surabaya: Universitas Airlangga.
Marsaid, Hidayat, M., Ahsan. 2013. Faktor yang Berhubungan dengan Kejadian Kecelakaan Lalu Lintas pada Pengendara Sepeda Motor di Wilayah Polres Kabupaten Malang. Jurnal Ilmu Keperawatan, Vol. 1 No. 2 Hal: 98–112.
Mohan, D., Tiwari, G., Khayesi, M., Nafukho, F.M. 2006. Road Traffic Injury Prevention: Training Manual. India: WHO. [Sitasi 3 Januari 2015]. <http://whqlibdoc.who.int/ publications/2006/9241546751_eng.pdf>.
Notoatmodjo, S. 2010. Promosi Kesehatan: Teori dan Aplikasi. Jakarta: PT Rineka Cipta.
Notosiswoyo, M. 2014. Pengetahuan, Sikap, dan Perilaku Siswa SLTA dalam Pencegahan Kecelakaan Sepeda Motor di Kota Bekasi. Jurnal Ekologi Kesehatan, Vol. 13 No. 1 Hal: 1–9.
Permanawati, T., Sulistio, H., Wicaksono, A. 2010. Model Peluang Kecelakaan Sepeda Motor berdasarkan Karakteristik Pengendara. Jurnal Rekayasa Sipil, Vol. 4 No. 3 Hal: 185–194.
Primulyati, A.N. 2011. Fenomena Pengendara Motor di Bawah Umur di Jalan Kesatriaan Kidul Kota Magelang. Skripsi. Yogyakarta: Universitas Negeri Yogyakarta.
Salihat, I.K., Kurniawidjaja, L.M. 2010. Persepsi Risiko Berkendara dan Perilaku Penggunaan Sabuk Keselamatan di Kampus Universitas Indonesia, Depok. Jurnal Kesehatan Masyarakat Nasional, Vol. 4 No. 6 Hal: 275–280.
Saragih, P.G.G., Aswad, Y. 2013. Analisa Kecelakaan Lalu Lintas di Kota Pematang Siantar. Jurnal Teknik Sipil USU, Vol. 2 No. 3.
Sarry, Y.P., Widodo, H. 2014. Upaya Polisi Lalu Lintas dalam Meningkatkan Kedisiplinan Berlalu Lintas Pengendara Bermotor (Studi Deskriptif terhadap Program Kanalisasi Lajur Kiri pada Satlantas Polrestabes Surabaya). Kajian Moral dan Kewarganegaraan, Vol. 2 No. 2 Hal: 564–578.
Suma'mur. 2009 . H i g i e n e P e r u s a h a a n dan Kesehatan Kerja (Hiperkes). Jakarta: CV. Sagung Seto.
Sunggiardi, R., Putranto, L.S., Ariwibowo, R. 2007. Tingkat Ketaatan Pengemudi Sepeda Motor dalam Penggunaan Lajur Jalan pada Berbagai Kondisi Arus Lalu Lintas. Jurnal Transportasi FSTPT, Vol. 7 No. 2 Hal: 105–114.
Utami, H.F.T., Pitoewas, B., Yanzi, H. 2015. Pengaruh Pengintegrasian Pendidikan Lalu Lintas ke dalam Mata Pelajaran PKn terhadap Perilaku. Jurnal Kultur Demokrasi, Vol. 3 No. 3 Hal: 1–13.
Utami, N. 2010. Hubungan Persepsi Risiko Kecelakaan dengan Aggressive Driving Pengemudi Motor Remaja. Skripsi. Jakarta: Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah.
World Health Organization. 2013. Global Status Report on Road Safety 2013. Luxembourg: WHO. [Sitasi 25 Desember 2014].
Zulkarnain, Hasyim, A., Nurmalisa, Y. 2014. Pengaruh Pemahaman dan Sikap Anak terhadap Ketaatan pada Peraturan Lalu Lintas. Jurnal Kultur Demokrasi, Vol. 2 No. 5
- Every manuscript submitted to must observe the policy and terms set by the Jurnal Berkala Epidemiologi
- Publication rights to manuscript content published by the Jurnal Berkala Epidemiologi is owned by the journal with the consent and approval of the author(s) concerned. (download copyright agreement)
- Complete texts of electronically published manuscripts can be accessed free of charge if used for educational and research purposes according to copyright regulations.
JBE by Universitas Airlangga is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.