PENGARUH KADAR Hb TERHADAP PRESTASI BELAJAR ANAK USIA SEKOLAH KELAS II-VI DI SDN SONOAGENG 6 PRAMBON NGANJUK

Dwi Yanti, Irwanto Irwanto, Arief Wibowo

= http://dx.doi.org/10.20473/ijph.v12i1.2017.97-105
Abstract views = 2188 times | downloads = 7925 times

Abstract


Low hemoglobin (Hb) level said as anemia, would reduce the ability to learn and endurance. Students who suffer from anemia will not have a hight enthusiasm for learning because it is difficult to concentrate. Consequently, anemia indirectly affect the value of courses and learning achievement. The aim of research was to analysis hemoglobin (Hb) level which influents to study achievement school-age- children. Statistic test of the research was linier regression with α 0.05 by applying cross sectional approach. The sample taken by simple random sampling, and I got 67 respondents school – age – children class II–VI. The result of the research showed that Hb had significantly influent to study achievement school – age – children by analysed regresilinier on grade p = 0.002.


Keywords: hemoglobin level, anemia, study achievement


Full Text:

PDF

References


Abdoerrachman, M.H. 2007. Ilmu Kesehatan Anak. edisi 4. Jakarta: Bagian Ilmu Kesehatan Anak Fakultas Kedokteran Universitas Indonesia.

Achmad D. S. 2004. Ilmu Gizi untuk Mahasiswa dan Profesi Jilid II. Dian Rakyat. Jakarta.

Almatsier S. 2009. Prinsip Dasar Ilmu Gizi. Gramedia Pustaka Utama. Jakarta.

Almatsier S. 2010. Prinsip Dasar Ilmu Gizi. Jakarta: PT. Gramedia Pustaka Utama.

Almatsier, S. 2002. Prinsip Dasar Ilmu Gizi. Cetakan ke -2. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.

Annas, M. 2011. Hubungan Kesegaran Jasmani, Hemoglobin, Status Gizi dan Makan Pagi terhadap Prestasi Belajar. Jurnal Media Ilmu Keolahragaan Indonesia: 1(2).

Anggriani. 2013. Hubungan Indeks Massa Tubuh dan Kadar Hb terhadap prestasi belajar siswa di SMP Negeri 2 Bandar Lampung. Jurnal Ilmiah Pendidikan Khusus: 1(258-264)

Arisman M.B. 2006. Gizi Dalam Daur Kehidupan. Buku Ajar Ilmu Gizi. Jakarta: EGC

Beard, JL. 2001. Iron Biology in Immune Function, Muscle Metabolism and Neuronal Funtioning. American Society for Nutritional: 1 (2086–3098).

Dalyono. M. 1997. Psikologi Pendidikan. Rineka Cipta. Jakarta.

Gropper, S.S. 2009. Advance Nutrition and Human Metabolism Fifth edition. Canada: Wordworth Cengange Learning.

Hamalik, O. 2002. Psikologi Belajar dan Mengajar. Sinar Baru Algensindo. Bandung.

Hidayati L. 2010. Anemia dan Prestasi Belajar Anak Sekolah Dasar. Jurnal Kesehatan: 3 (2).

Husjain, D., Chairlan, Mardiana. 2011. Analisis Hubungan Kadar Hemoglobin dengan Prestasi Belajar Mahasiswa Penghuni Asrama Poltekes Jakarta III. Jurnal Ilmu dan Teknologi Kesehatan: 1(93–100).

Indriati, I. 2006. Pengaruh Suplementasi Besi dan Vitamin a terhadap Kadar Hemoglobin dan Prestasi Belajar Anak Sekolah Dasar Negeri 3 Neglasari Kota Banjar. Jurnal kesehatan Forikes: 2 (3).

Istiqomah. 2012. Hubungan antara Kadar Hb dengan Prestasi Belajar Mahasiswa Prodi DIII Kebidanan Stikes Widya Husada Semarang. Tesis. Fakultas Teknik Universitas Wahid Hasyim Semarang.

Murray-Kolb, LE., and Beard, JL. 2007. Iron Treatment Normalizes Cognitive Functioning in Young Women. Am Clin Nutr. American Society for Nutrition.

Rahmawati, W. 2007. Association between Iron Status and helminth infection, and iifl ammation status among 12–20 weeks pregnant women in Karanganyar and Demak. Info Pangan dan Gizi: 14(2)

Sardiman, AM. 2007. Aktifi tas dan Motifasi Belajar Mengajar. Jakarta: Raja Grafi ndo.

S o l i m a n , AT. , A l D a b b a g h , M M . ,Habboub, AH., Adel, A., Al Humaidy, N., Abushahin, A. 2009. Liniar Growth in Children with Iron Defi ciency Anemia Before and After TreatmentI. Journal of Tropical Pediatries: vol. 58 issue 5.

Syah, M. 2010. Psikologi Pendidikan. Raja Grafi ndo Persada. Jakarta.

Kemenkes, RI. 2012. Ada Tiga Kelompok Permasalahan Gizi di Indonesia.

Departemen Kesehatan. Jakarta.

Kemenkes, RI. 2013. Penyajian Pokok-Pokok Hasil Riset Kesehatan Dasar 2013. Badan Penelitian dan Pengembangan Kesehatan

Departemen Kesehatan. Jakarta. Kemenkes, RI 2008. Laporan Nasional

Riskesdas 2007. Badan Penelitian dan Pengembangan Kemenkes. Jakarta.

World Prevalence of Anemia (WPA). 2005. Laporan World Health Organization 1993–2005.

Wirjatmadi, B., Andriani, M. 2012. Peranan Gizi dalam Siklus Kehidupan. Jakarta: Kencana.

Widayanti, A. 2005. Hubungan Kdar Hemoglobin dengan Prestasi Belajar Siswi SMP Negeri 25 Semarang. Skripsi. Fakultas Kesehatan Masyarakat: Universitas Negeri Semarang.

Waryana. 2010. Pengantar Pangan dan Gizi. Jakarta: Penebar Swadaya.

Widyastuti, A.P. 2014. Hubungan Kadar Hemoglobin Siswa dengan Prestasi Belajar di Sekolah Dasar Negeri I Bentangan Wonosari Kabupaten Klaten. Naskah Publikasi. Surakarta: Fakultas Ilmu Kesehatan. Universitas Muhammadiyah.

WHO. 2001. Iron Deficiency Anemia Assesment Prevention and Control. A Guide for Programme Managers. World Health Organization. Genewa.

Zalihah. 2010. Buku Gizi dan Kesehatan Masyarakat. Departemen Gizi dan Kesehatan Masyarakat. Jakarta: Rajawali Press.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2017 The Indonesian Journal of Public Health

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

INDEXING BY:

     

View More Indexing and Abstracting

View My Stats