Information Behavior of Umsida Students on Social Media
Downloads
ABSTRACT
Social media is an integral part of student life, given its enormous use as a source of information. This study examines student behavior in interacting with information using the Wilson (2000) behavioral model. This research was conducted at Universitas Muhammadiyah Sidoarjo by using a descriptive qualitative method, namely by explaining the student information behavior at Universitas Muhammadiyah Sidoarjo. Analysis of information behavior begins with an analysis of information needs. The main drivers for the creation of information needs are personal motives, namely cognitive and affective, as well as relational motives. In cognitive-based motivation, social media is used to increase knowledge which can improve self persona, both appearance and skills. The affective-based motivation is the need for sources of entertainment. Social media becoming a tool for students to express and establish their social relationship, to build an image, connecting themselves and to be a part of a group. The search for information is active, because social media provides a variety of interconnected platforms, so that information can be displayed in detail and clearly. The behavior of information utilization by students of Universitas Muhammadiyah Sidoarjo also shows their awareness of the information quality, so that a verification process is implemented to test the information accuracy.
PERILAKU INFORMASI MAHASISWA UMSIDA DI MEDIA SOSIAL
ABSTRAK
Pemanfaatan media sosial sebagai sumber informasi semakin jamak dikalangan mahasiwa sehingga kajian mengenai perilaku informasi di media perlu dilakukan agar kita memperoleh gambaran pasti bagaimana informasi dibutuhkan, dicari, diolah dan dimanfaatkan. Penelitian ini menunjukkan bahwa perilaku pencarian informasi muncul karena dorongan kebutuhan yang disebabkan oleh motif personal dan relasi sosial. Pada motif personal, informasi diperlukan untuk meningkatkan ketrampilan, memperbaiki penampilan, menunjang kegiatan akademik dan bisnis hingga memenuhi tuntutan hobi. Adapun relasi sosial, informasi diperlukan untuk menunjukkan identitas diri, membangun citra, membangun dan mengembangkan hubungan serta menjadi bagian dari komunitas yang diikuti. Pencarian informasi lebih mengarah pada pencarian secara aktif dengan menggali informasi lebih dalam dari berbagai macam sumber di media sosial untuk mendapatkan informasi secara cepat dan akurat. Verifikasi informasi menjadi bagian penting yang selalu dilakukan mahasiswa UMSIDA sebelum informasi yang didapat tersebut dimanfaatkan dan dibagikan dengan cara melihat keterbaruan isu, asal sumber informasi, dan tingkat akurasi berita.
Anjani, D., & Yanto, A. (2019). PERILAKU PENCARIAN INFORMASI MAHASISWA DI YOUTUBE CHANNEL BEAUTY VLOGGER. In Jurnal Ilmu Perpustakaan dan Informasi (Vol. 4, Issue 2).
APJII. (2022). Profil Internet Indonesia 2022.
Azka, F., Firdaus, D. F., & Kurniadewi, E. (2018). Kecemasan Sosial dan Ketergantungan Media Sosial pada Mahasiswa. Psympathic : Jurnal Ilmiah Psikologi, 5(2), 201–210. https://doi.org/10.15575/psy.v5i2.3315
Fadhil Pahlevi Hidayat. (2020). Aktualisasi Diri Mahasiswa di dalam Media Sosial Instagram. In R. H. Chaniago...et.all (Ed.), Budaya Komunikasi dan Teknologi (pp. 9–11). Universiti Pendidikan Sultan Idris. http://repository.umsu.ac.id/bitstream/handle/123456789/14673/FPH Proseding Budaya Komunikasi.pdf?sequence=1
Ford, N. (2017). Introduction to Information Behaviour. In Introduction to Information Behaviour. https://doi.org/10.29085/9781783301843
Iswandi Syahputra. (2019). Media Relations : Strategi, Praktik dan Media Intelijen (1st ed.). Rajawali.
Januarti, D. W., Pratiknjo, M. H., & Mulianti, T. (2018). Perilaku Mahasiswa Dalam Menggunakan Media
Sosial di Universitas Sam Ratulangi Manado. Journal Unair, 21, 1–20.
Newman, N., Fletcher, R., Schulz, A., Andı, S., Robertson, C. T., & Kleis Nielsen, R. (2021). The Reuters Institute Digital News Report 2021.
Nurrahmi, F., & Syam, H. M. (2020). Perilaku Informasi Mahasiswa dan Hoaks di Media Sosial.
Communicatus: Jurnal Ilmu Komunikasi, 4(2), 129–146. https://doi.org/10.15575/cjik.v4i2.9215
Wilson, T. D. (1994). Information needs and uses: fifty years of progress? Fifty Years of Information
Progress: A Journal of Documentation Review, January 1994, 15–51. http://informationr.net/tdw/publ/papers/1994FiftyYears
Wilson, T. D. (2000a). Human Infomation Behavior. Informing Science, 3(2). http://informationr.net/tdw/publ/papers/2000HIB.pdf
Wilson, T. D. (2000b). Human information behavior. Informing Science, 3(2), 49–55. https://doi.org/10.28945/576
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
1. The journal allows the author to hold the copyright of the article without restrictions.2. The journal allows the author(s) to retain publishing rights without restrictions
3. The legal formal aspect of journal publication accessibility refers to Creative Commons Attribution- NonCommercial-ShareAlike: CC BY-NC-SA