Model of Library Promotion with The Concept of Distance Education in Universitas Terbuka
Downloads
ABSTRACT
A good library not only has a nice and magnificent building, but also must have a complete and up-to-date collection, be it books, journals, or other electronic collections. But all will be meaningless if the users do not know what the library has. For this reason, a good library promotion is needed, so that users know the library's collections. This paper aims to determine how effective the promotion model is in The Universitas Terbuka library with the concept of distance education. Research methods using descriptive methods that are based on existing data. Results and Discussion From the results it is known that the promotion model at Universitas Terbuka using networks and social media in library promotion is still less effective. However, there is a significant increase in numbers, but far from expected. The role of social media, Zoom, and playback of e-flyer about library services on each streaming service of study programs in the Universitas Terbuka has also not helped much. Conclusions and Suggestions. The Library Promotion Model using Networks and Social Media is still insignificant even though there is an increase in the use of library collections at the Universitas Terbuka, in the future the Universitas Terbuka Library needs to change and develop a new promotion strategy.
ABSTRAK
Perpustakaan yang baik tidak hanya memiliki gedung yang bagus dan megah, namun juga harus memiliki koleksi yang lengkap dan mutakhir, baik itu buku, jurnal atau koleksi elektronik lainnya. Namun semua akan tiada arti bila pemustaka tidak mengetahui apa yang dimiliki oleh perpustakaan tersebut. Untuk itulah perlunya promosi perpustakaan yang baik, agar pemustaka mengetahui apa saja koleksi yang dimiliki perpustakaan. Tulisan ini bertujuan mengetahui seberapa efektif model promosi di Perpustakaan Universitas Terbuka yang berkonsep pendidikan jarak jauh. Metode Penelitian dengan menggunakan metode deskriptif yaitu berdasarkan data yang ada. Hasil dan Pembahasan Dari hasil diketahui bahwa model promosi di Universitas Terbuka menggunakan jaringan dan media sosial (medsos) dalam promosi perpustakaan masih kurang efektif, meski ada kenaikan angka yang naik secara signifikan, namun jauh dari yang diharapkan. Peran medsos, zoom, pemutaran e-flyer tentang layanan perpustakaan pada setiap layanan streaming program studi di Universitas Terbuka juga belum banyak membantu. Kesimpulan dan Saran. Model Promosi Perpustakaan yang menggunakan Jaringan dan Medsos masih kurang optimal walau ada kenaikan penggunaan koleksi Perpustakaan di Universitas Terbuka, ke depannya pihak perpustakaan Universitas Terbuka perlu merubah dan menyusun strategi promosi yang baru.
Association of College and Research Libraries. (2016). Standards for Distance Learning Library Services. Chicago: ALA
Belawati, Tian. (1999). Pendidikan Terbuka dan Jarak Jauh. Tangerang Selatan: Universitas Terbuka.
Gitosudarmo, I. (2008). Manajemen Strategis. BPFE
Harsana, L. (2005). Manajemen Perpustakaan. Gaja Mada University press.
Hogg, MA and Vaughan, GM. (2002). Social Psychology. 3rd edition. London: Prentice Hall.
Thunell, A. and Robinson, L. (2004). "Conventional Language For Cataloging Remote Access Electronic Resources: The Time Is Now!" OCLC Systems & Services: International digital library perspectives, Vol. 20 No. 3, pp. 128-133.
https://doi.org/10.1108/10650750410551460
Milles, M and Hubberman. (2014). Qualitative Data Analysis: A Method Sourcebook Third Edition. United States of America: Arizona State University
Moleong Lexy J. (2007). Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: Remaja Rosdakarya
Mustafa, B. (2012). Promosi Jasa Perpustakaan. Universitas Terbuka
Nashihudin, Wahid. (2015 ). STRATEGI PROMOSI ONLINE PERPUSTAKAAN BERBASIS KEMITRAAN: PROGRAM INOVASI LAYANAN PDII-LIPI. Jakarta : Kemristekdikti.
Ristiyono, M.Pandu. (2019). Layanan Perpustakaan Berkonsep Pendidikan Jarak Jauh sebagai Bantuan Belajar Mahasiswa di Universitas Terbuka (Prosiding seminar Nasional Perpustakaan CFP). Magelang : UNTIDAR
Sucipto. (2020). Strategi Sosialisasi dan Promosi Sistem Pendidikan Jarak Jauh melalui Media Sosial di UPBJJ-UT Surabaya. Depok : Pusat Pendidikan dan Pelatihan Pegawai Kemendikbud.
Kemdikbud.(2020). Platform Pembelajaran Digital dan Strategi Inklusivitas Pendidikan di Indonesia. Jakarta:Kemdikbudristek.
Dyah Sugandini. (2019). PEMASARAN DIGITAL : ADOPSI MEDIA SOSIAL PADA UKM. Yogyakarta: Zahir Publishing.
Qalyubi, S. (2003). Dasar-dasar Ilmu Perpustakaan dan Informasi. Yogyakarta: Jurusan Ilmu Perpustakaan UIN Sunan Kalijaga.
Sulistyo, B. (2013). Pengantar Ilmu Perpustakaan. Tanggerang Selatan: Universitas Terbuka.
Serly Maretno.(2021). Pemanfaatan Media Sosial Sebagai Sarana Promosi Perpustakaan. Jambi:UIN jambi.
Iskandar.(2018). ANALISIS PEMANFAATAN JEJARING MEDIA SOSIAL FACEBOOK SEBAGAI SARANA PROMOSI PERPUSTAKAAN (Studi Kasus di Perpustakaan Mesjid Raya Baiturrahman) (SKRIPSI. . Banda aceh : UIN Araniry
Era Bratadjaya Nur Khotijah dkk. ( 2022 ). Pengaruh Promosi Perpustakaan melalui Media Sosial Instagram terhadap Pemanfaatan Perpustakaan di Perpustakaan Universitas Muhammadiyah Surakarta.journal library. Volume 10, Nomor 1, Juni 2022: 111-142. Kudus: Iain Kudus
S.K. Patil, Pranita Pradhan, (2014). Library Promotion Practices and Marketing of Library Services: A Role of Library Professionals, Procedia - Social and Behavioral Sciences, Volume 133, Pages 249-254,
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1877042814031012?via%3Dihub#bibl0005
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
1. The journal allows the author to hold the copyright of the article without restrictions.2. The journal allows the author(s) to retain publishing rights without restrictions
3. The legal formal aspect of journal publication accessibility refers to Creative Commons Attribution- NonCommercial-ShareAlike: CC BY-NC-SA