Student Publication Friends: Activities in Scientific Publication at the UPT Library of the University of Muhammadiyah Malang
Downloads
Background: This article is based on the information literacy activities of the SObat PUblikasi MahaSiswa (SoPuS) program, carried out by the UPT Library of the University of Muhammadiyah Malang, as an effort to support the improvement of students' scientific publications, which builds upon the development of the previous information literacy program.
Purpose: This study aims to find out and understand the steps in detail of the application of The Big 6 literacy model to the activities of student publications with the results of scientific publications as the target.
Method: This study uses a qualitative approach with a case study method involving 16 UMM students who have participated in the SoPuS program using The Big 6's information literacy model.
Findings: The results of the study show that the assistance provided by the UMM Library in a structured and intentional manner by librarians and the use of supporting technologies such as Publish or Perish, VOSviewer, and Mendeley can make a significant contribution to the success of students in producing scientific publications. Mentoring activities were carried out in seven meetings using the material presentation, discussion, and evaluation methods.
Conclusion: This program effectively develops students' information literacy skills in producing quality scientific publications. This activity can provide an assessment of the university library in addition to being a provider of information sources and a contributor to the increase in productivity and quality of UMM students' scientific publications.
Keywords: Scientific Publication, Information Literacy Model, The Big 6, Publication Reputation.
Aktivitas Publikasi Ilmiah melalui Program Sobat Publikasi Mahasiswa di UPT Perpustakaan Universitas Muhammadiyah Malang
ABSTRAK
Latar belakang: Artikel ini dilatar belakangi dengan aktivitas literasi informasi program SObat PUblikasi MahaSiswa (SoPuS) yang dilaksanakan oleh UPT Perpustakaan Universitas Muhammadiyah Malang sebagai upaya mendukung peningkatan publikasi ilmiah mahasiswa yang merupakan pengembangan program literasi informasi sebelumnya.
Tujuan: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui dan memahami langkah-langkah secara rinci penerapan model literasi The Big 6 pada aktivitas sobat publikasi mahasiswa dengan hasil publikasi ilmiah sebagai target.
Metode: Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan metode studi kasus yang melibatkan 16 mahasiswa UMM yang telah mengikuti program SoPuS dengan menggunakan model literasi informasi The Big 6.
Temuan: Hasil penelitian menunjukkan bahwa pendampingan yang dilakukan Perpustakaan UMM secara terstruktur dan intensi oleh pustakawan serta pemanfaatan teknologi pendukung seperti Publish or Perish, VOSviewer, dan Mendeley mampu memberikan kontribusi yang signifikan terhadap keberhasilan mahasiswa dalam menghasilkan publikasi ilmiah. Kegiatan pendampingan dilaksanakan dalam tujuh pertemuan dengan metode pemaparan materi, diskusi, dan evaluasi.
Kesimpulan: Program ini dinilai efektif dalam mengembangkan keterampilan literasi informasi mahasiswa dalam menghasilkan publikasi ilmiah yang berkualitas. Dengan aktivitas ini dapat memberikan penilaian perpustakaan perguruan tinggi selain sebagai penyedia sumber informasi, juga sebagai kontributor dalam mendukung peningkatan produktivitas dan kualitas publikasi ilmiah mahasiwa UMM.
Kata Kunci: Publikasi Ilmiah, Model Literasi Informasi, The Big 6, Reputasi Publikasi
Arikunto, S. (2010). Prosedur Penelitian suatu Pendekatan Praktik. Rineka Cipta.
Eisenberg, M. B., & Berkowitz, R. E. (1990). Information Problem-Solving: The Big6 Skills Approach to Library and Information Skills Instruction. Linworth.
Eisenberg, M. B., & Berkowitz, R. E. (2011). The Big6 workshop handbook: Implementation and impact (Vol. 4th). Bloomsbury Publishing.
Eisenberg, M. B., Lowe, C. A., & Spitzer, K. L. (2004). Information literacy: essential skills for the information age. Libraries Unlimited.
Eisenberg, M., Johnson, D., & Berkowitz, B. (2010). Information, Communications, and Technology (ICT) Skills Curriculum Based on the Big6 Skills Approach to Information Problem-Solving. In American Association of School Librarians. www.techlearning.
Iriani, T., & Wicaksono, G. (2021). Application of the Big 6 Skills Model and Information Literacy Skills for Surveying Subject at Vocational School. IOP Conference Series: Earth and Environmental Science, 747(1). https://doi.org/10.1088/1755-1315/747/1/012014
Istiana, P., & Yuli, W. K. (2022). LITERASI INFORMASI UNTUK MENDUKUNG PUBLIKASI KARYA ILMIAH MAHASISWA. Journal of Documentation and Information Science, 5(1), 32–39. https://doi.org/10.33505/jodis.v5i1.179
Karomah, B., & Rukmana, R. M. (2022). PELATIHAN PENULISAN ARTIKEL ILMIAH UNTUK MENINGKATKAN PROFESIONALISME MAHASISWA DALAM MENYUSUN ARTIKEL ILMIAH DAN PUBLIKASI DI JURNAL NASIONAL TERAKREDITASI SINTA. JOURNAL OF SOCIAL OUTREACH : Jurnal Pengabdian Masyarakat , 1(2).
Mendoza, J. R. P., Pamatmat, F. V, Daran, A. M., & Pamin, C. D. (2020). Employing Big6 Process For The Development Of Information Literacy Among College Students. INTERNATIONAL JOURNAL OF SCIENTIFIC & TECHNOLOGY RESEARCH, 9(3). www.ijstr.org
Mubarok, F. K. (2018). Manajemen Referensi Berbasis Aplikasi Mendeley untuk Jurnal Ilmiah. Ilmiah, 2.
Nierenberg, E., Låg, T., & Dahl, T. I. (2021). Knowing and doing: The development of information literacy measures to assess knowledge and practice. Journal of Information Literacy, 15(2), 78–123. https://doi.org/10.11645/15.2.2795
Pedoman Penyelenggaraan Perpustakaan Perguruan Tinggi Perpustakaan Nasional Republik Indonesia, 63 (2015).
Perpustakaan UMM | Profile. (n.d.). Retrieved August 26, 2023, from https://lib.umm.ac.id/id/profile/about-us
Pujiastuti, A., & Labibah, L. (2023). Kontribusi Pemikiran Mike Eisdenberg Dan Bob Berkowitz Tentang Model The Big6 Bagi Solusi Permasalahan Literasi Informasi. LIBRARIA: Jurnal Perpustakaan, 11(1), 105. https://doi.org/10.21043/libraria.v11i1.18624
Rodin, R. (2015). Urgensi Kualitas Pelayanan Perpustakaan Perguruan Tinggi. Jurnal Kajian Informasi Dan Perpustakaan, 3(1), 101. https://doi.org/10.24198/jkip.v3i1.10274
Ruslan, R., Hendra, H., & Nurfitriati, N. (2020). Plagiarisme Dalam Penulisan Karya Ilmiah Mahasiswa: Proses, Bentuk, Dan Faktor Penyebab. KREATIF: Jurnal Studi Pemikiran Pendidikan Agama Islam, 18(2), 147–160. https://doi.org/10.52266/kreatif.v18i2.509
Sa’id, M., Arsad, R. A. R. A., Umaroh, R. F., Noorrizki, R. D., & Mantara, A. Y. (2022). Information literacy training for teenager-students of Islamic boarding school on the digital era. Abdimas: Jurnal Pengabdian Masyarakat Universitas Merdeka Malang, 7(2), 329–343. https://doi.org/10.26905/abdimas.v7i2.6507
Saputra, A. (2020). Literasi Referensi Ilmiah di Perguruan Tinggi : Konsep dan Manfaatnya. Visi Pustaka, 22(1).
Singh, J., & Grizzle, A. (2021). The e-artists media and information literacy model for managing access to quality information. DESIDOC Journal of Library and Information Technology, 41(4), 245–249. https://doi.org/10.14429/DJLIT.41.4.17351
Sopwandin, I. (2021). Managemen Perpustakaan Perguruan Tinggi (Transformasi Perpustakaan Menuju Pelayanan Berbasis Digital). Guepedia.
Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kuantitatif dan Kualitatif R&D. Alfabeta.
UPT Perpustakaan UMM. (2024). Laporan Pelaksanaan Literasi Informasi UPT Perpustakaan UMM.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
1. The journal allows the author to hold the copyright of the article without restrictions.2. The journal allows the author(s) to retain publishing rights without restrictions
3. The legal formal aspect of journal publication accessibility refers to Creative Commons Attribution- NonCommercial-ShareAlike: CC BY-NC-SA