Application of Ranganathan's Five Laws in Collection Management at the Indonesian Academy of Pharmacy Library in Yogyakarta

Background of the study: Vocational academic libraries face challenges in implementing ideal collection development principles due to resource constraints, creating a gap between theory and practice.
Purpose: To analyze the application of Ranganathan's Five Laws as an adaptive framework for collection management in the small-scale AFIYO Library.
Method: A qualitative study with a single case design, using in-depth interviews, participant observation for 10 weeks, and document analysis. Data were analyzed through thematic analysis with source triangulation.
Findings: (1) Collaboration with lecturers improved collection relevance by 71%; (2) Limited budget (IDR 10 million/year) triggered strict selection focused on D3 Pharmacy curriculum needs; (3) Multi-channel promotion strategies enhanced new collection visibility; (4) OPAC and personal service combination created contextual efficiency; (5) Networking served as alternative growth strategy replacing acquisition.
Conclusion: This study recontextualizes Ranganathan's Five Laws for resource-constrained libraries and provides an adaptable collection policy framework for similar vocational libraries.
Keywords: Collection Development, Ranganathan's Five Laws, Vocational Libraries, Collection Management, Information Access
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
ABSTRAKPenerapan Lima Hukum Ranganathan dalam Manajemen Koleksi di Perpustakaan Akademi Farmasi Indonesia Yogyakarta
Latar Belakang: Perpustakaan akademik vokasional menghadapi tantangan implementasi prinsip pengembangan koleksi ideal akibat keterbatasan sumber daya, menciptakan kesenjangan antara teori dan praktik
Tujuan: Menganalisis penerapan Lima Hukum Ranganathan sebagai kerangka kerja adaptif untuk manajemen koleksi di Perpustakaan AFIYO yang berskala kecil.
Metode: Penelitian kualitatif dengan studi kasus tunggal, menggunakan wawancara mendalam, observasi partisipan selama 10 minggu, dan analisis dokumen. Data dianalisis melalui teknik analisis tematik dengan triangulasi sumber.
Temuan: (1) Kolaborasi dengan dosen meningkatkan relevansi koleksi hingga 71%; (2) Anggaran terbatas (Rp 10 juta/tahun) memicu seleksi ketat yang berfokus pada kebutuhan kurikulum D3 Farmasi; (3) Strategi promosi multi-saluran meningkatkan visibilitas koleksi baru; (4) Kombinasi OPAC dan layanan personal menciptakan efisiensi kontekstual; (5) Jejaring kerja sama menjadi strategi pertumbuhan alternatif pengganti akuisisi.
Kesimpulan: Studi ini merekontekstualisasi Lima Hukum Ranganathan untuk perpustakaan terbatas sumber daya dan menyediakan kerangka kebijakan koleksi yang dapat diadaptasi oleh perpustakaan vokasional sejenis.
Kata Kunci: Pengembangan Koleksi, Lima Hukum Ranganathan, Perpustakaan Vokasional, Manajemen Koleksi, Akses Informasi
Addin, H. S., Anggraini, H., Yenti, H. N. R. P., Sari, F. W., & Hidayat, I. (2024). Strategi Pengembangan Koleksi Perpustakaan Digital. Media Informasi, 33(1), 88–95.
Afrina, C. (2017). Pengembangan Koleksi melalui Pengadaan pada Perpustakaan Fakultas Dakwah UIN Ar-Raniry Banda Aceh. Libria, 8, 27–40. https://www.jurnal.ar-raniry.ac.id/index.php/libria/article/view/1221
Afrina, C., Rasyid, S., Hussin, S., Rilles, G. M., Ardyawin, I., Adripen, A., Yoliadi, D. N., & Putra, H. E. (2021). Master Plan Design and Implementation of e-Library System. Sainstek : Jurnal Sains Dan Teknologi, 13(2), 79. https://doi.org/10.31958/js.v13i2.3634
Andriani, N., Ilyas, D., & Hidayat, M. (2024). Strategi Manajemen Pengelolaan Perpustakaan dalam Menunjang Proses Pembelajaran Siswa di SMK Samudera Buana Langkaplancar. J-STAF: Siddiq, Tabligh, Amanah, Fathonah, 3(2), 351–360. https://doi.org/10.62515/staf.v4i2.512
Azhim, A. A. A., Zulaikha, S. R., & Afrina, C. (2024). Isu ketersediaan informasi: Kebutuhan pemustaka dalam representasi multikulturalisme pada pengembangan koleksi di perpustakaan. ISAH 2024, 113–130.
Dewi, S. (2024). Evaluasi Pengembangan Koleksi Pada Perpustakaan Umum Di Australia. Jurnal Pustaka Budaya, 11(2), 59–68. https://doi.org/10.31849/pb.v11i2.18585
Diseiye, O., Ejiro Ukubeyinje, S., Oladokun, B. D., & Kakwagh, V. V. (2024). Emerging Technologies: Leveraging Digital Literacy for Self-Sufficiency Among Library Professionals. Metaverse Basic and Applied Research, 3, 59. https://doi.org/10.56294/mr202459
Evans, G. E., & Saponaro, M. Z. (2008). Collection management basics. In Libraries Unlimited (6th ed.). Libraries Unlimuted. https://doi.org/10.1080/01462670802158120
Gunawan, A., Darwanto, & Lubis, N. R. A. (2016). Pengembangan Koleksi Pada Perpustakaan Pusat Penelitian Dan Pengembangan Perikanan. Jurnal Pari, 2(1), 31. https://doi.org/10.15578/jp.v2i1.3247
Hidaya, A. S. (2020). Teori S.R. Ranganathan Five Laws of Library Science Dalam Pengembangan Koleksi Perpustakaan. Fihris: Jurnal Ilmu Perpustakaan Dan Informasi, 15(1), 18. https://doi.org/10.14421/fhrs.2020.151.18-30
Hirsh, S., & Tunon, J. (2018). Information Services Today (2nd ed.). Rowman & Littefield.
Ifka Bengi. MS, N. (2021). TAHAPAN-TAHAPAN DALAM PROSES PENGEMBANGAN KOLEKSI (Studi Kasus Perpustakaan Universitas Gajah Putih Takengon, Kabupaten Aceh Tengah). Jurnal Adabiya, 23(1), 19. https://doi.org/10.22373/adabiya.v23i1.8547
Johnson, P. (2018). Fundamentals of collection development and management. In American Library Association (4th ed.). American Library Association. http://scioteca.caf.com/bitstream/handle/123456789/1091/RED2017-Eng-8ene.pdf?sequence=12&isAllowed=y%0Ahttp://dx.doi.org/10.1016/j.regsciurbeco.2008.06.005%0Ahttps://www.researchgate.net/publication/305320484_SISTEM_PEMBETUNGAN_TERPUSAT_STRATEGI_MELESTARI
Khafifati, A., & Hadiapurwa, A. (2023). Strategi Pengembangan Koleksi Peprustakaan Smp Negeri 45 Bandung. BIBLIOTIKA : Jurnal Kajian Perpustakaan Dan Informasi, 7(1), 97. https://doi.org/10.17977/um008v7i12023p97-103
Labibah, & Pitri, U. E. (2022). Pelaksanaan User Education sebagai upaya promosi perpustakaan pada UPT. Perpustakaan Universitas Malikussaleh Lhokseumawe. Indonesian Journal of Academic Librarianship, 5(2), 1–8.
Nihayati, N. (2021). Implementasi Kebijakan Pengembangan Koleksi Perpustakaan Perguruan Tinggi (Tinjauan Literature Review). Pustakaloka, 13(1), 40–58. https://doi.org/10.21154/pustakaloka.v13i1.2660
Nurcahyani, H. (2023). Penelitian Strategi Pengembangan Koleksi Di Perpustakaan Pada Google Scholar: Sebuah Narrative Literature Review. Jurnal Pustaka Budaya, 10(1), 32–43. https://doi.org/10.31849/pb.v10i1.11275
Rifauddin, M., Halida, & Nurma, A. (2018). Evaluasi Bahan Pustaka Diperpustakaan. Adabiya, 20(2), 35–45.
Rowley, J., Johnson, F., & Sbaffi, L. (2017). Academics’ behavior and attitudes towars open access publishing in scholarly journals. Journal of the American Society for Information Science and Technology, 1852–1863. https://doi.org/10.1002/asi
Rubin, R. E. (2016). Foundations of library and information science (4th ed.). Neal-Schuman.
Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R & D. Alfabeta.
Utomo, T. P. (2019). Potensi Implemntasi Internet of Things ( Iot ) Untuk Perpustakaan. Buletin Perpustakaan Universitas Islam Indonesia, 2(1), 1–18.
Winoto, Y., Sinaga, D., & Rohanda. (2018). Dasar-Dasar Pengembangan Koleksi (1st ed.). Intishar Publishing.
Yulia, Y. (2014). Pengantar Pengembangan Koleksi. Universitas Terbuka, 1–37.
Yuriz, S. P. (2025). Pengembangan koleksi, dan penerapan manajemen perpustakaan pada perpustakaan fisip uin raden fatah palembang. Bharasumba, 4(01), 63–74.
Zulaikha, S. R. (2008). Kontribusi S.R. Ranganathan dalam Perkembangan Ilmu Perpustakaan Dewasa Ini. Jurnal Ilmu Perpustakaan Dan Informasi, III(1), 5–6. http://digilib.uin-suka.ac.id/259/1/KONTRIBUSI S.R. RANGANATHAN DALAM PERKEMBANGAN.pdf

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
1. The journal allows the author to hold the copyright of the article without restrictions.2. The journal allows the author(s) to retain publishing rights without restrictions
3. The legal formal aspect of journal publication accessibility refers to Creative Commons Attribution- NonCommercial-ShareAlike: CC BY-NC-SA





















