DIGITAL VERIFICATION CLAIM SYSTEM (VEDIKA) BPJS KESEHATAN SIDOARJO REGIONAL PUBLIC HOSPITAL IN 2019
Downloads
Background: The Claim Digital Verification System (VEDIKA) is a system developed by BPJS Healthcare to reduce claim of pending, accelerate the process of verifying claims, and reduce the operational burden of BPJS healthcare. This is as a follow-up to the emergence of hospital complaints regarding the implementation of INA CBG'S claim payment, The complaint has an impact on hospital satisfaction rate against BPJS healthcare decline. Purpose: This study aimed to described the VEDIKA BPJS Healthcare at the Regional Public Hospital of Sidoarjoin 2019. Methods: This descriptive research was condented by researcher at the regional public hospital of Sidoarjo during August – February 2020. The unit analysis in this research is the installation of the regional public hospital of Sidoarjo and the ample are installation head, inpatient Coordinator, outpatient Coordinator, 2 entry V-claim officer, 8 claim file Sender officers, control officers And antifraud officers. All colected data presented in descriptive or narative form. Analytical techniques using univariate analysis. Result: The results showed that the submission of claims at the Regional Public Hospital of Sidoarjowas adjusted to the VEDIKA system, the number of hospital staff supported the implementation of the VEDIKA system so that the implementation of the VEDIKA system at the Regional Public Hospital of Sidoarjo could be carried out properly. Conclusion: submiting claims at the Regional Public Hospital of Sidoarjo has adjusted to the VEDIKA BPJS Healthcare system but in the implementation of the VEDIKA system it is still not optimal in minimizing file returns, the use of the Vclaim application which often experience server downtime and maintenance class rights that do not appear in the system output and often occur differences perceptions between hospitals and BPJS healthcare are due to the regulation of service episodes and the accuracy of claim documents. Suggestion: the need for BPJS Healthcare to develop the Vclaim output, the need for hospitals to conduct coding for the accuracy of claim documents and conduct marking.
ABSTRAK
Latarbelakang : Sistem Verifikasi Digital Klaim (VEDIKA) merupakan sistem yang dikembangkan oleh BPJS kesehatan untuk mengurangi klaim yang tertunda, mempercepat proses verifikasi klaim, dan mengurangi beban operasional BPJS kesehatan. Adanya sistem VEDIKA berawal dari munculnya keluhan rumah sakit terkait penerapan pembayaran klaim INA CBG's sehingga menurunkan kepuasan rumah sakit terhadap kinerja BPJS kesehatan. Tujuan : tujuan penelitian adalah menggambarkan sistem VEDIKA BPJS Kesehatan di RSUD Kabupaten Sidoarjo tahun 2019. Metode : Jenis penelitian yang digunakan dalam penelitian ini adalah Deskriptif dilakukan di instalasi Pejaminan RSUD Kabupaten Sidoarjo pada bulan Agustus – February 2020. Penelitian ini menggunakan unit analisis dengan mewawancarai semua petugas di instalasi penjaminan diantaranya kepala Instalasi, koordinator monev rawat inap, koordinator rawat jalan, 2 petugas entry Vclaim, 8 petugas pengirim berkas, tim kendali JKN dan tim antifraud. Teknik penyajian data dalam penelitian ini adalah bentuk uraian narasi. Teknik analisis menggunakan analisis univariat. Hasil: Hasil penelitian menunjukkan bahwa pengajuan klaim di RSUD Kabupaten Sidoarjo sudah menyesuaikan dengan sistem VEDIKA, jumlah petugas rumah sakit menunjang dalam pelaksanaan sistem VEDIKA sehingga implementasi sistem VEDIKA di RSUD kabupaten Sidoarjo dapat dilaksanakan dengan baik. Kesimpulan : Pengajuan klaim di RSUD Kabupaten Sidoarjo sudah menyesuaikan dengan sistem VEDIKA BPJS Kesehatan namun pada pelaksanaan sistem VEDIKA masih belum optimal dalam meminimalisir pengembalian berkas, penggunaan aplikasi Vclaim yang sering mengalami server down dan hak kelas perawatan yang tidak muncul pada output sistem serta sering terjadi perbedaan persepsi antara rumah sakit dan BPJS kesehatan diakibatkan tentang regulasi episode pelayanan dan keakuratan dokumen klaim. Saran : perlunya BPJS kesehatan untuk mengembangkan output Vclaim, perlunya rumah sakit untuk melakukan pelatihan pengkodingan untuk keakuratan dokumen klaim dan mengadakan bencmarking.
Alvanitasari, D. 2018. Evaluasi Pelaksanaan Sistem Verifikasi di kantor (VEDIKA) BPJS Kesehatan di Rumah Sakit Umum wiliam Booth Semarang. Jurnal Kesehatan Masyarakat. Volume 6. Nomor 4. Halaman 1-8. Semarang: Fakultas Kesehatan Masyarakat Universitas Diponegoro. [Serial Online]. https://ejournal3.undip.ac.id/jkn/evaluasivedikabpjs.pdf [25 Juli 2019]
Republik Indonesia. 2016. Peraturan Menteri Kesehatan R.I Nomor 11 tahun 2016 Tentang Penyelenggaraan Pelayanan Rawat Jalan Eksekutif Di Rumah Sakit. Jakarta: Sekretariat kabinet Negara. [Serial Online]. https://www.depkes.go.id/resources/jkn.pdf [26 Agustus 2019].
Irfanny, H. (2019). Tinjauan Faktor Keterlambatan Pengiriman Klaim ke Badan Penyelenggara Jaminan Sosial (BPJS) dengan Verifikasi Digital Klaim (VEDIKA) melalui Pendekatan Manajemen di RSUD Tugurejo Propinsi Jawa tengah. Karya Tulis Ilmiah. Semarang: Politeknik Kesehatan Kemenkes Semarang.tersedia [Serial Online].Repository.poltekkes-smg.ac.id.
Iskandar. (2016). Analisis Prosedur Klaim Badan Penyelenggara Jaminan Sosial (BPJS) Kesehatan di Rumah Sakit Bhakti Asih Brebes. Vol. 1 No.2 Jurnal Strategik , 10-14.
Kartika, D. (2014). Analisis Ketepatan Waktu Penyelesaian Klaim Rawat Inap Pasien BPJS di RSUD Dr. Adjidarmo Kabupaten Lebak . Tesis. Depok: Fakultas Kesehatan Masyarakat
Kusumastuti, d. (2019). Beban Unit Rekam Medis Paska Sistem VEDIKA BPJS di RSUD Ungaran. Jurnal Manajemen Kesehatan Indonesia 7 (1): 6-9. [Serial Online]. https://ejournal.undip.ac.id/index.php/jmki/article/view/22342
Malonda, d. (2015). Analisis Pengajuan klaim BPJS Kesehatan di RSUD Dr. Sam Ratulangi Tondano. Jurnal Kesehatan Masyarakat 5(5), 5-6. [Serial Online]. https://ejournal.unsrat.ac.id/index.php/jikmu/article/view/7852
Nurcahyono, P. d. (2017). Efektivitas Program BPJS Kesehatan diKota Semarang. Journal of Public Policy and Management Review 6(2), 11-12. Tersedia [Serial Online]. https://ejournal3.undip.ac.id/index.php/jppmr/article/view/16050
Pahlevi, Wildan. 2009. Analisis Pelayanan. Jurnal Kesehatan Masyarakat 5(8), 12-20. Depok: Universitas Indonesia. tersedia [Serial Online]. https://lib.ui.ac.id/file?=digital/125608-s-5852 analisis%20pelayanan-abstrak.pdf. [20 Agustus 2019
Republik Indonesia. 2014. Buku Pegangan Sosialisasi. Jaminan Kesehatan Nasional (JKN). Jakarta: Sekretariat kabinet Negara. [Serial Online]. https://www.depkes.go.id/resources/jkn.pdf [26 Juni 2019].
Copyright of the article is transferred to the journal, by the knowledge of the author, whilst the moral right of the publication belongs to the author. In order to be accepted and published by JPH RECODE, author(s) submitting the article manuscript should complete all the review stages. By submitting the manuscript, the author(s) agreed to these following terms:
The copyright of accepted articles shall be assigned to JPH RECODE as the publisher of the journal. The intended copyright includes the rights to publish articles in various forms (including reprints). JPH RECODE maintain the publishing rights to the published articles.
Authors are permitted to disseminate published article by sharing the link/DOI of the article at JPH RECODE. Authors are allowed to use their articles for any legal purposes deemed necessary without written permission form JPH RECODE with an acknowledgement of initial publication to this journal.
The Copyright Transfer Agreement Form can be downloaded ON THIS FORM.