Corporate Image As Mediator of Islamic Marketing Mix to Intention in Becoming a Customer of Bank Syariah Indonesia in East Java
Downloads
ABSTRACT
This study aimed to determine the effect of Islamic marketing mix on the intention of the people of East Java to become BSI customers mediated by corporate image. This research method used was quantitative research. The sampling technique in this study used a convenience sampling technique. The research sample was 175 respondents. Respondents were taken from the people of East Java, both those who have become BSI bank customers and those who have the potential to become BSI bank customers. Data was collected by distributing questionnaires. Researchers used questionnaires on the Google form and conducted interviews with some people in the East Java region with the aimed of obtaining information. The results of the study show that there is no influence between the Islamic marketing mix on the intention to become a customer which is mediated by corporate image. This is because the public's intention in becoming customers of BSI bank is mostly motivated by factors or encouragement from oneself, agency obligations, products offered by BSI bank in accordance with community needs, and so on. So, the corporate image is still not able to mediate the Islamic marketing mix on the intention in becoming a customer of BSI bank in East Java. The Islamic marketing mix can influence people's intention in becoming customers, but not the Islamic marketing mix which is mediated by corporate image. The results of this study should be used by BSI bank to improve its corporate image which is a merger of three banks in order to attract the intention of the people of East Java to become customers at BSI bank.
Keywords: Corporate Image, Islamic Marketing Mix, Public Intention, Customers
ABSTRAK
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh Islamic marketing mix terhadap minat masyarakat Jawa Timur menjadi nasabah BSI yang dimediasi oleh citra perusahaan. Metode penelitian ini menggunakan penelitian kuantitatif. Teknik pengambilan sampel dalam penelitian ini menggunakan teknik convenience sampling. Sampel penelitian berjumlah 175 responden. Responden diambil dari masyarakat wilayah Jawa Timur, baik yang sudah menjadi nasabah bank BSI maupun yang berpotensi menjadi nasabah bank BSI. Data dikumpulkan melalui penyebaran kuesioner. Peneliti menggunakan kuisioner pada google form serta melakukan wawancara kepada sebagian masyarakat wilayah Jawa Timur yang bertujuan untuk mendapatkan keterangan atau informasi. Hasil penelitian menunjukkan bahwa tidak terdapat pengaruh antara Islamic marketing mix terhadap minat menjadi nasabah yang dimediasi oleh citra perusahaan. Hal ini dikarenakan minat masyarakat menjadi nasabah bank BSI sebagian besar masih dilatarbelakangi oleh factor atau dorongan dari diri sendiri, kewajiban instansi, produk yang ditawarkan bank BSI sesuai dengan kebutuhan masyarakat, dan lain sebagainya. Jadi, citra perusahaan masih belum dapat memediasi Islamic marketing mix terhadap minat menjadi nasabah bank BSI di Jawa Timur. Islamic marketing mix dapat mempengaruhi minat masyarakat menjadi nasabah, namun tidak dengan Islamic marketing mix yang dimediasi oleh citra perusahaan. Hasil penelitian ini dapat digunakan oleh bank BSI untuk meningkatkan citra perusahaannya yang termerger dari tiga bank agar dapar menarik minat masyarakat Jawa Timur menjadi nasabah di bank BSI.
Kata Kunci: Citra Perusahaan, Islamic Marketing Mix, Minat Masyarakat, Nasabah
REFERENCES
Azizuddin, Maksum & Fikriah. (2020). Bauran pemasaran dan minat beli konsumen produk kosmetik Wardah dalam perspektif Islam. JIEMAR: Journal of Industrial Engineering & Management Research, 1(2), 111–123.doi:10.7777/jiemar.v1i2.45
Abuznaid, S. (2012). Islamic marketing: Addressing the Muslim Market. An-Najah University Journal of Reseach-B(Humanities). 26(6), 1473-1503. doi:10.35552/0247-026-006-007
Ajzen, I. (2011). The theory of planned behaviour: Reactions and reflections. Psychology and Health, 26(9), 1113–1127. doi:10.1080/08870446.2011.613995
Alma, B., & Juni Priansa, D. (2014). Manajemen bisnis syariah (Ed. Revisi). Bandung: Alfabeta.
Anuraga, G., Sulistiyawan, E., & Munadhiroh, S. (2017). Structural equation modeling – Partial least square untuk pemodelan indeks pembangunan kesehatan masyarakat (Ipkm) di Jawa Timur. Proceeding of Seminar Nasional Matematika Dan Aplikasinya, 257-263.
Ardianto, E. (2011). Handbook of public relation (1st Edition). Bandung: Simbiosa Rekatama Media.
Asnawi, N., & Fanani, M. A. (2017). Pemasaran syariah (1st Edition). Jakarta: Rajawali Pers.
Nirmala, I, A., & Yayuk, S, R. (2022). Pengaruh Islamic marketing mix terhadap keputusan manjadi nasabah dengan minat sebagai variabel mediasi. Jurnal Tabarru'"¯: Islamic Banking and Finance, 5(2), 326-337. doi:10.25299/jtb.2022.vol5(2).9430
Bulan, S. (2018). Bauran pemasaran dan pengaruhnya terhadap minat nasabah untuk menabung di Tampan Bank Sulselbar. Jurnal Minds: Manajemen Ide dan Inspirasi, 5(1), 39–52. doi:10.24252/minds.v5i1.4644
Firdaus, S., Oktarienza, T., & Sanjaya, V. F. (2022). Pengaruh marketing mix terhadap minat beli pakaian muslim di Butik Cordi dalam perspektif Islam. JEMA: Jurnal Ekonomi, Manajemen dan Akuntansi, 3(1).
Ghozali, I. (2013). Aplikasi analisis multivariate dengan program IBM SPSS 21 Update PLS Regresi (7th Edition). Semarang: Badan Penerbit Universitas Diponegoro.
Gunara, T., & Sudibyo, U. H. (2007). Marketing Muhammad. Bandung: Madania Prima.
Huda, N., Hudori, K., Fahlevi, R., Badrussa'diyah, Mazaya, D., & Sugiarti, D. (2017). Pemasaran Syariah (1st Edition). Depok: Kencana.
Khan, A. A. (2020). Pengaruh Bauran pemasaran terhadap minat masyarakat dalam pengajuan kredit di Bank Jatim cabang Utama Surabaya. IDEI: Jurnal Ekonomi & Bisnis, 1(1), 49–59. doi:10.38076/ideijeb.v1i1.5
Kotler, P., & Keller, K. L. (2013). Marketing management. New Jersey: Pearson Prentice Hall
Lupiyoadi, R., & A. Hamdani, D. (2009). Manajemen pemasaran jasa (2nd Edition). Jakarta: Salemba Empat.
Merik, L., & Akkas, N. (2021). Analysis of the effect of marketing mix on consumer decisions to use service services at Anugerah Perdana Palu Official Workshop. IJHESS: International Journal of Health, Economics, and Social Sciences, 3(4), 274-281.doi:10.56338/ijhess.v3i4.1901
Mujahidin, A. (2017). Hukum perbankan syariah (2nd Edition). Depok: PT RajaGrafindo Persada.
Oktaviana, D., Suseno, Y. D., & Susanti, R. (2016). Analisis pengaruh tingkat kebutuhan dan bauran pemasaran terhadap keputusan pembelian dengan citra merek sebagai variabel mediasi. Jurnal Ekonomi Dan Kewirausahaan, 16(2), 197–209.
Prihandini, K. H. (2018). Pengaruh citra perusahaan dan kualitas produk terhadap minat nasabah dalam menggunakan produk pembiayaan mudharabah pada BMT Nurul Jannah Petrokimia Gresik. (Skripsi Sarjana, Universitas Islam Negeri Sunan Ampel Surabaya). http://digilib.uinsby.ac.id/28564/
Purnomo, A. (2021). Pengaruh Islamic marketing mix terhadap minat masyarakat menjadi nasabah bank syariah dengan citra perusahaan sebagai variabel moderating (Studi masyarakat Kota Salatiga). (Sripsi Sarjana, Universitas Islam Negeri Salatiga). http://e-repository.perpus.uinsalatiga.ac.id/10334/
Ravangard, R., Khodadad, A., & Bastani, P. (2020). How marketing mix (7Ps) affect the patients' selection of a hospital: Experience of a low-income country. Journal of the Egyptian Public Health Association, 95(1), 25. https://doi.org/10.1186/s42506-020-00052-z
Salis, N., & Solekah, N. A. (2019). Faktor-faktor yang mempengaruhi minat masyarakat Bawean dalam memilih bank Syariah. El Dinar: Jurnal Keuangan dan Perbankan Syari'ah, 7(2), 142-157. doi:10.18860/ed.v7i2.6570
Semaun, S., Rasyid, S. C., Musdalifah, & Rukiah. (2022). Pengaruh karakteristik sharia marketing terhadap minat menabung nasabah di Bank Syariah Indonesia (BSI) KCP Pinrang Syahriyah. DIKTUM: Jurnal Syariah Dan Hukum, 20(1), 19–41. doi:10.35905/diktum.v20i1.2595
Setyowati, A., Djawoto, & Soekotjo, H. (2020). Effect of service marketing mix on hospital selection mediated with brand image on hospital's outpatients. ijebar: International Journal of Economics, Business, and Accounting Research, 4(4), 1204-1214.
Siregar, L. A. N., & Harahap, I. (2019). Pengaruh bauran pemasaran terhadap loyalitas pelanggan Zoya Cabang Medan dengan brand image sebagai variabel moderating. At-Tawassuth: Jurnal Ekonomi Islam, 4(1), 89-113. doi:10.30829/ajei.v4i1.4088
Sugiyono. (2011). Metode penelitian kuantitatif kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta
Santoso, E., & Rini, R. I. (2020). Analisis pengaruh marketing mix terhadap minat masyarakat membeli sukuk. Al-Iqtishadiyah:Jurnal Ekonomi Syari;ah dan Hukum Ekonomi Syari'ah, 6(2),86-98. doi:10.31602/iqt.v6i2.3244
Tanjung, I. (2021). Analysis of the effect of marketing mix 7p on purchase decisions at sentra snack stores. International Journal of Review Management Business and Entrepreneurship (RMBE), 1(2), 125–133. doi:10.37715/rmbe.v1i2.2421
Tjiptono, F., & Chandra, G. (2016). Service, quality and satisfaction (4th Edition). Yogyakarta: Andi.
Tyas, M. A., & Prasetyo, A. (2015). Pengaruh bauran pemasaran terhadap niat menjadi mitra perspektif Islam pada BMT Beringharjo Cabang Madiun. Jurnal Ekonomi Syariah Teori dan Terapan, 1(7), 487-505. doi:10.20473/vol1iss20147pp487-505
Vyona, A. T., & Djuwita, A. (2020). CSR Sampoerna dalam membangun citra positif melalui aplikasi AYO SRC. e-Proceeding of Management, 7(2), 4330–4344.
Widyastuti, A. N., Pujiharto, P., Tubastuvi, N., & Santoso, S. B. (2020). The effect of marketing mix on purchase decisions. Jurnal Manajemen Bisnis, 11(2), 163-176. doi:10.18196/mb.11295
Copyright (c) 2023 Hani Rosanti, Yayuk Sri Rahayu
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
- Authors who publish with Jurnal Ekonomi Syariah Teori and Terapan agree to the following terms:
- The journal allows the author(s) to hold the copyright of the article without restrictions.
- The journal allows the author(s) to retain publishing rights without restrictions.
- The legal formal aspect of journal publication accessibility refers to Creative Common Attribution-NonCommercial-ShareAlike (CC BY NC SA).
- Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
- Jurnal Ekonomi Syariah Teori and Terapan is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.