Islamic Economic Literacy, Digital Access, and ZIS Awareness: The Mediating Role of Religiosity
Downloads
The purpose of this study was to determine: the significant influence of understanding Sharia economics on the level of religiosity and awareness of paying ZIS. The significant effect of ease of digital access on the level of religiosity and awareness of paying ZIS. The significant effect of religiosity on awareness of paying ZIS. Religiosity significantly mediates the effect of understanding the Sharia economy on awareness of paying ZIS. Significant religiosity mediates the effect of ease of digital access on awareness of paying ZIS. This research is an expansion research with a quantitative approach. The research sample of 83 was taken from the population of FEBI IAIN Pontianak students in 2020, totalling 485 students. The analysis used is SEM-PLS using the Warp-PLS 8.0 programme. There is a significant effect of understanding Islamic economics on awareness of paying ZIS mediated by religiosity with a P-value of 0.005. There is no significant effect of ease of digital access on awareness of paying ZIS mediated by religiosity with a P-value of 0.117.
Amalia, N. R., & Saryadi, S. (2018). Pengaruh Kemudahan Akses Dan Diskon Terhadap Keputusan Pembelian Pada Situs Online Tiket.Com. Jurnal Ilmu Administrasi Bisnis, 7(3), 1–5.
Direktorat Kajian dan Pengembangan ZIS DSKL Nasional. (2023). Outlook Zakat Indonesia 2023. Pusat Kajian Strategis – Badan Amil Zakat Nasional (Puskas BAZNAS).
Fachrurrazi, & Nurjannah, S. (2023). Pemberdayaan Zakat Pada Masyarakat Modern (Solusi Untuk Mengurangi Kemiskinan di Masyarakat). Jurnal Imagine, 3(2), 80–87.
Fadhila, I. M. (2021). Faktor-faktor yang Mempengaruhi Minat Mahasiswa Mengeluarkan Zakat, Infaq dan Sedekah Di Laziswaf Unida Gontor. Journal Of Islamic Economics and Philantropy (JIEP), 04(02), 1160–1185.
Hafidhuddin, D. (2008). Panduan Praktis Tentang Zakat, Infak, Sedekah (M. H. . Dadi (ed.); Cet. 8). Gema Insani.
Jatialmala. (2023). Kemajuan Teknologi Permudah Akses Digital dalam Berbagai Aspek Kehidupan. Retrieved from https://sohib.indonesiabaik.id/article/kemajuan-teknologi-permudah-akses-digital-cFXB7
Kalbarini, R. Y., & Gunawan, S. (2022). Efektivitas Dana Zis Dalam Pemberdayaan Mustahik Melalui Program Master Di Lazismu Kalimantan Barat Jurnal Ilmiah Ekonomi Islam, 8(01), 2022. Jurnal Ilmiah Ekonomi Islam, 8(01), 928–933. doi:10.29040/jiei.v8i1.410
Kartika, I. K. (2020). Pengaruh Pendapatan Terhadap Minat Membayar Zakat Dengan Kesadaran Sebagai Variabel Intervening (Studi Kasus Muzakki di BAZNAS Salatiga). Jurnal Ilmiah Ekonomi Islam, 6(1), 42–52. doi:10.29040/jiei.v6i1.558
Khadija, A., & Kalbarini, R. Y. (2023). Analysis of The Empowerment of Zakat Funds in Improving The Welfare of Fishermen in Sukabangun Village, Ketapang Regency. Conference on Economic and Business Innovation (CEBI), 3(1), 639–647. doi:10.31328/cebi.v3i1.332
Koswara, A. N. M. (2018). Pengaruh Kemudahaan Akses Informasi Internetmelalui Konteks Sosial. Masyarakat Telematika dan Informasi, 9(1), 51–60.
Mahallizikri, I. F. (2018). Perpaduan Antara Pandangan Ekonomi Konvensional dengan Ekonomi Syariah Melahirkan Sebuah Paham Ekonomi yang Baru dari Sebuah Sistem yang Telah Ada. Retrieved from https://www.stiesyariahbengkalis.ac.id/kolompikiran-11-perpaduan-antara-pandangan-ekonomi-konvensional-dengan-ekonomi-syariah-melahirkan-sebuah-paham-ekonomi-yang-baru-dari-sebuah-sistem-yang-telah-ada.html
Mahbubatun Nafiah, Ahmad Supriyadi, & Elok Fitriani Rafikasari. (2023). Pengaruh Literasi Zakat terhadap Minat Muzakki Membayar Zakat pada Baznas Tulungagung dengan Tingkat Kesadaran dan Religiusitas sebagai Variabel Intervening. Juremi: Jurnal Riset Ekonomi, 3(1), 1–12. doi:10.53625/juremi.v3i1.5782
Muljawan, D., Suseno, P., Purwanti, W., Husman, J. A., Yumanita, D., Murdin B., M., & Dewi, S. P. (2020). Ekonomi Syari’ah (Issue 2)
Nur Rianto Al Arif, M. (2017). Pengantar Ekonomi Syariah Teori Dan Praktik. Pustaka Setia.
Nurani, M., & Welsa, H. (2018). Pengaruh Kemudahan Akses, Kemenarikan Posting Messages, Daya Tanggap Pelayanan Terhadap Sikap Keputusan Pembelian Online Shop Di Instagram. UPAJIWA, 2(1), 11–21.
Puskas-Baznas. (2022). Outlook Zakat Indonesia. Retrieved from Pusat Kajian Strategis – Badan Amil Zakat Nasional (Puskas BAZNAS).
Putri, T. M., & Herman, S. (2022). Pengaruh Model Penerimaan Teknologi dan Literasi Keuangan Syariah terhadap Niat Transaksi Zakat, Infaq, dan Sedekah (ZIS) Berbasis Digital. Al-Istimrar: Jurnal Ekonomi Syariah, 1, 186–214.
Rahmawati, Y. (2022). Determinan Kemauan Membayar Zakat Kontemporer : Faktor Religiusitas, Digital Platform dan Understanding of Zakat. Universitas Islam Sultan Agung.
Septiani, A. N. (2022). Pengaruh Trust, Penguasaan Teknologi, Pendapatan, Dan Religiusitas Terhadap Preferensi Generasi Milenial Membayar Zakat, Infaq, Dan Sedekah Melalui Platform Digital. UIN Syariah Hidayatullah.
Sholekah, A. (2017). Pengaruh Pemahaman Pola konsumsi Terhadap Perilaku Konsumsi Mahasiswa Iain Metro (Studi Kasus Pada Jurusan Ekonomi Syariah). IAIN Metro Lampung.
Supriatna, T., Juhandi, D., & Rasipan. (2022). Promosi Media Sosial dan Literasi Digital Terhadap Kinerja Pemasaran yang di Moderasi Akses Fasilitas Digital. MASTER: Jurnal Manajemen Strategik Kewirausahaan, 2(2), 167–178. doi:10.37366/master.v2i2.481
Syafitri, O. Y., Wildan, N., Huda, N., & Rini, N. (2021). Tingkat Religiusitas dan Pendapatan: Analisis Pengaruh terhadap Keputusan Membayar Zakat, Infaq dan Shadaqah. Jurnal Ilmiah Ekonomi Islam, 7(1), 34. doi:10.29040/jiei.v7i1.1915
Syazana, A. N. (2022). Pengaruh Literasi Digital pada sikap Religiusitas Remaja di SMAIT Abu Bakar Yogyakarta. Universitas Muhammadiyah Yogyakarta.
Utami, N. S., Muthohar, A. M., & Ridlo, M. (2021). Analisis Tingkat Pendapatan, Kepercayaan dan Reputasi terhadap Minat Muzakki dalam Membayar Zakat dengan Religiusitas sebagai Variabel Moderating. Iqtishoduna, 17(1), 1–16.
Verdianti, Kalbarini, R. Y., & Atiqah, N. (2024). ZIS Management and Accountability in the Era of Digitalization in West Kalimantan LAZ. Indonesian Interdisciplinary Journal of Sharia Economics (IIJSE), 7(1), 782–800.
Wijaya, V. V., Diana, N., & Alrasyid, H. (2023). Pengaruh Literasi Keuangan Syariah dan Tingkat Religiusitas terhadap Keputusan Mahasiswa Berdonasi (Studi Kasus Mahasiswa Universitas Islam Malang) Vanisa. Islamic Economic and Finance Journal, 4(1), 37–48.
Copyright (c) 2025 Emiliana, Reni Helvira, Bahrul Ulum

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
- Authors who publish with Jurnal Ekonomi Syariah Teori and Terapan agree to the following terms:
- The journal allows the author(s) to hold the copyright of the article without restrictions.
- The journal allows the author(s) to retain publishing rights without restrictions.
- The legal formal aspect of journal publication accessibility refers to Creative Common Attribution-NonCommercial-ShareAlike (CC BY NC SA).
- Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
-
- Jurnal Ekonomi Syariah Teori and Terapan is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.