Factors Affecting Behavioral Intention to Adopt and Recommend The Shopee Platform to Students in Surabaya

(e-commerce), perceived trust, college student, behavioral intentions, UTAUT2

Authors

December 12, 2022

Downloads

ABSTRACT

Shopee is one of the most popular online shopping (e-commerce) platforms in Indonesia compared to other similar platforms. This platform offers the same functionality and usability as its competitors but still tops the list of the most used ones. This study aims to explain the influential factors in determining the process of adoption and recommendation of the Shopee platform among students in Surabaya. The research method used in this research is quantitative-explanatory using the theory test of acceptance and use of technology (UTAUT2), and by using partial least squares structural equation modeling (PLS-SEM) data analysis, the research objects are students. The location chosen in this research is Surabaya City, which is one of the big cities that do a lot of online shopping in Indonesia. This study adds another variable that is rarely used, namely the habit variable. The data analysis used in this approach consists of two (2) evaluations, namely the evaluation of the measurement model, or outer model, and the evaluation of the structural model, or inner model. The construct in this study is a reflective construct, assessed by looking at the results of calculations for convergence validity, average variance extracted, and discriminant validity. The findings show that habits and perceived trust have an effect on behavioral intentions to adopt. This is what ultimately affects their desire to make a recommendation to other people in their social environment.

Kata Kunci: (e-commerce), perceived trust, college student, behavioral intentions, UTAUT2

 

ABSTRAK

Shopee adalah salah satu platform belanja online (e-commerce) yang paling popular di Indonesia dibandingkan dengan platform lain serupa. Platform ini menawarkan fungsi dan kegunaan yang sama dengan pesaingnya, namun tetap menampati urutan paling atas yang paling banyak digunakan. Penelitian ini bertujuan untuk menjelaskan faktor-faktor yang berpengaruh dalam menentukan proses adopsi dan rekomendasi platform Shopee pada kalangan mahasiswa di Surabaya. Metode penelitian yang digunakan di dalam penelitian ini adalah kuantitatif-eksplanatif dengan menggunakan uji teori penerimaan dan penggunaan teknologi (UTAUT2), dan dengan menggunakan analisis data Partial Least Square- Structural Equation Modelling (PLS-SEM.), objek penelitiannya adalah mahasiswa. Lokasi yang dipilih dalam penelitian adalah Kota Surabaya, yang merupakan salah satu kota besar yang banyak melakukan pembelian secara online di Indonesia. Penelitian ini menambahkan satu variabal lain yang masih jarang digunakan, yaitu variable kebiasaan atau habits. Analisis data yang digunakan dalam pendekatan ini terdiri dari dua (2) evaluasi yaitu evaluasi model pengukuran atau outer model dan evaluasi model struktural atau inner model. Konstrak dalam penelitian ini adalah konstrak reflektif, dinilai dengan melihat hasil perhitungan dari convergence validity, average variance extracted, dan discriminant validity. Temuan menunjukkan bahwa habits dan perceived trust berpengaruh terhadap behavioral intention to adopt. Inilah yang pada akhirnya mempengaruhi keinginan mereka untuk melakukan suatu rekomendasi kepada orang lain di lingkungan sosial mereka.

Kata Kunci: (e-commerce), Kepercayaan konsumen, mahasiswa, Niat Perilaku, UTAUT2