FACTORS RELATING TO THE LEVEL OF PREGNANT WOMEN'S SATISFACTION USING ANC SERVICE
Downloads
Background: Independent Midwifery Practice is a health service provider that has a significant contribution in providing mother and child health services. One important indicator in service is satisfaction. There are still many pregnant women who are not satisfied with the ANC services provided. The purpose of the study was to analyze factors related to satisfaction of pregnant women in using ANC services. Method: Cross sectional, with purposive sampling technique. The number of samples were 89 pregnant women who visited PMB in August - September 2019. The independent variables were maternal characteristics (age, parity, education, occupation), service quality, service facilities, and access (financing and distance systems). The dependent variable was the level of satisfaction. Data analysis used Somers'd Test and contingency coefficients. Results: Factors related to satisfaction level were service quality, service facilities and financing system with a value of p<α< 0.05 and factors not related to satisfaction level were age, education, parity, occupation and distance with a value of p>α>0.05. Conclusion: Good service, good facilities and the financing system used tend to produce high levels of satisfaction.
Armaya, R. (2018). Kepatuhan Ibu Hamil dalam Melakukan Kunjungan Antenatal Care dan Faktor yang Mempengaruhi. Artikel Penelitian. Vol 07(01), pp. 43–50.
Dewi, E. R (2017). Hubungan Antara Kepuasaan Ibu Hamil Terhadap Pelayanan Antenatal Dengan Kepatuhan Kunjungan Antenatal Di Kota Surabaya. Skripsi. Universitas Airlangga Surabaya
Dinas Kesehatan Kota Surabaya. (2018). Profil Kesehatan Kota Surabaya Tahun 2017. Surabaya
Djanah, N,. dan Suherni (2016). Kepuasan dan Minat Ibu Hamil Menggunakan Sarana Pelayanan Persalinan. Kesehatan Ibu dan Anak. Vol 10 (2). pp. 39-45.
Esthi, F. S., Mindarsih, E. and Murni (2017). Faktor-faktor mutu pelayanan kebidanan yang mempengaruhi tingkat kepuasan pasien di poli kebidanan rsud wonosari. Kesehatan Ibu dan Anak. Vol 11 (2) pp. 35–42.
Fitrayeni, Suryati, dan Rizki M.F. (2016) Penyebab Rendahnya Kelengkapan Kunjungan Antenatal Care Ibu Hamil di Wilayah Kerja Puskesmas Pengambiran. Jurnal Kesehatan Masyarakat Andalas, [online] Vol 10(1). pp.101-107. Diperoleh dari: http://jurnal.fkm.unand.ac.id/index.php/ jkma/article/view/170 [diakses tanggal 9 November 2019]
Helvian, F. A. (2016). Studi Mengenai Tingkat Kepuasan Pasien Antenatal Care (ANC) Terhadap Mutu Pelayanan Kesehatan di Wilayah Kerja Kecamatan Somba Opu Kabupaten Gowa Tahun 2016. Skripsi. Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar
Hurint, A. S. (2018). Tinjauan Yuridis Terhadap Pelaksanaan Praktik Mandiri Bidan di Kota Makassar (Berdasarkan Permenkes No.28 Tahun 2017 Tentang Izin dan Penyelenggaraan Praktik Bidan ). Skripsi. Universitas Hasanuddin Makassar.
Husin, L. (2004) .Hubungan Persepsi Jarak ke Puskesmas dengan Tingkat Kepuasan Pasien terhadap Pelayanan BP Umum Puskesmas di Kota Palembang Tahun 2004. Tesis. Universitas Indonesia Depok
Kementerian Kesehatan Republik Indonesia. (2014). Peraturan Menteri Kesehatan Republik Indonesia Nomor 97 Tahun 2014 Tentang Pelayanan Kesehatan Sebelum Hamil, Masa Hamil, Persalinan, Dan Masa Sesudah Melahirkan, Penyelanggaraan Pelayanan Kontrasepsi, Serta Pelayanan Kesehatan Seksual. Diperoleh dari :http://www.depkes.go.id/index.php?act=regulation. [1 Juni 2019]
Maulana (2012). Penilaian kepuasan ibu hamil terhadap mutu layanan antenatal dalam kaitannya dengan kepatuhan dan karakteristik bidan di puskesmas se kota jambi tahun 2011. Tesis. Universitas Indonesia Depok
Mustikasari, R. R. (2019) Analisis Faktor Yang Berhubungan Dengan Cakupan K4 Pws Kia Di Puskesmas Dendang Kabupaten Belitung Timur.Skripsi. Universitas Airlangga Surabaya
Nuraeni,T. (2016) Analisis Faktor yang Berhubungan dengan Rendahnya Kunjungan (K4) Ibu Hamil di Puskesmas Bambu Apus, Jakarta Timur. Jurnal Kesmas AFIASI. [online] 1(4), pp.20-29. Diperoleh dari: http://docplayer.info/30800386-Analisis-faktor-yang-berhubungan- dengan-rendahnya-kunjungan-k4-ibu-hamil-di-puskesmas-bambu-apus- jakarta-timur.html [diakses pada 10 September 2019].
Onyeajam, D. J. et al. (2018). Antenatal care satisfaction in a developing country: A cross-sectional study from Nigeria. BMC Public Health. Vol.18(1), pp. 1–9. doi: 10.1186/s12889-018-5285-0.
Pricilla, R. A.,et al. (2016). Satisfaction of antenatal mothers with the care provided by nurse-midwives in an urban secondary care unit. Journal of family medicine and primary care, Vol. 5(2), 420–423. doi:10.4103/2249-4863.192359
Putri, E. C. (2012) Faktor-Faktor Kepuasan Ibu Hamil pada Pelayanan Antenatal Care Dan Post Persalinan Di RB Srilumintu Surakarta. Skripsi. Universitas Muhamadiyah Surakarta.
Rofiqoh, A. (2014). Hubungan Mutu Pelayanan Dengan Tingkat Kepuasan Pelayanan ANC Di Puskesmas Mlati II Sleman Yogyakarta . Skripsi. STIKES Aisyiyah Yogyakarta.
Setiawan, J. (2016). Perbedaan Kualitas Pelayanan Bidan terhadap Kepuasan Pasien. Oksitosin kebidanan. Vol 3(1), pp. 18–26.
Setyawati, D. (2017). Hubungan Pelaksanaan Antenatal Care (ANC) Oleh Bidan dengan Kepuasan Pasien BPJS Pada Ibu Hamil Di Poli KIA Puskesmas Limpung Batang'.
Sitorus, H. dan Ambarita, L.P. (2011) Gambaran Aksesibilitas Sarana Pelayanan Kesehatan di Provinsi Kepulauan Bangka Belitung (Analisis Data Riskesdas 2007). E-journal.litbang.depkes. [online] 14(1309), pp.1-8. Diperoleh dari: http://ejournal.litbang.depkes.go.id/index.php/spirakel/article/view/6109 [diakses pada 9 Agustus 2019].
Soekanto, S. (2013). Sosiologi Suatu Pengantar (Edisi Revisi). Jakarta: Rajawali Pers.
Solang, S., Lohoraung, A. dan Purwandari, A. (2012). Hubungan Kepuasan Pelayanan Antenatal Care Dengan Frekuensi Kunjungan Ibu Hamil Di Puskesmas Kombos Kecamatan Singkil Kota Manado, Gizido.Vol 4(1). pp. 349-357
Suryawati, C. (2004). Kepuasan Pasien Rumah Sakit, JMPK (Jurnal Manajemen Pelayanan Kesehatan). Vol 7 (4). pp. 189-194. Diperoleh dari : https://jurnal.ugm.ac.id/jmpk/article/view/2913/2633 [15 Mei 2019]
Yanti, D. F. dan Juaria, H. (2012). Faktor - Faktor Yang Mempengaruhi Tingkat Kepuasan Ibu Hamil Tentang Pelayanan ANC. Jurnal Griya Husada. Vol 2(2). pp. 100–107. Diperoleh dari : https://griyahusada.id/filesharing/jurnal-files/vol2no2/penelitian2.2.3.ppdf [18 Juni 2019]
1. The journal allows the author to hold the copyright of the article without restrictions.
2. The journal allows the author(s) to retain publishing rights without restrictions
3. The formal legal aspect of journal publication accessibility refers to Creative Commons Atribution-Share Alike 4.0 (CC BY-SA).
This Journal (e-ISSN 2656-7806) is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.