Pendekatan Konstruktivisme dalam Kebijakan Pembelajaran Berbasis Proyek: Transformasi Pendidikan Menuju Kreativitas dan Kolaborasi
Downloads
This research seeks to provide practical and theoretical guidance in the context of developing educational policies that always support positive transformations in the context of the learning process that uses the constructivism approach. This research is a qualitative research with a descriptive approach using secondary data sourced from books, the internet, and journals. Based on the results of the literature review from various sources, it shows that the constructivism approach in project-based learning not only pays attention to the needs of each student, but it is also relevant to educational policies that emphasize aspects of creativity, inclusion, independence, collaboration, and preparation of students in facing global challenges. The implementation of this policy reinforces a holistic vision of education that unites practical knowledge with 21st century skills development in line with national education goals. This is in accordance with Law No. 20/2003 on the National Education System in Indonesia which is oriented towards the importance of developing students' potential according to their interests and talents in order to optimally achieve national education goals.
Keywords: Education Policy, Constructivism Approach, Project-based Learning
Adrillian, H., & Munahefi, D. N. (2024, February). Studi Literatur: Pengaruh Model Pembelajaran Problem Based Learning dengan Pendekatan Kontruktivisme Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Matematis Peserta Didik. In PRISMA, Prosiding Seminar Nasional Matematika (pp. 57-65). https://proceeding.unnes.ac.id/prisma/article/view/2933.
Aji, K., & Rahayu, E. T. (2023). Efektivitas Project Based Learning dalam Kurikulum Merdeka Pada Pembelajaran Aktivitas Pengembangan Terhadap Minat Belajar Siswa Sekolah Menengah Kejuruan. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 9(6), 263-269. https://doi.org/10.5281/zenodo.7781785.
Amahorseya, M. Z. F. A., & Mardliyah, S. (2023). Implikasi Teori Konstruktivisme Vygotsky dalam Penerapan Model Pembelajaran Kelompok dengan Sudut Pengaman di TK Anak Mandiri Surabaya. Jurnal Buah Hati, 10(1), 16-28. https://doi.org/10.46244/buahhati.v10i1.2024.
Arif, dkk. 2024. Konsep Dasar Teori Pembelajaran. Batam: Yayasan Cendikia Mulia Mandiri.
Barlian, U. C., & Solekah, S. (2022). Implementasi Kurikulum Merdeka dalam Meningkatkan Mutu
Pendidikan. JOEL: Journal of Educational and Language Research, 1(12), 2105-2118. https://doi.org/10.53625/joel.v1i12.3015.
Febriani, M. (2021). IPS dalam Pendekatan Konstruktivisme (Studi Kasus Budaya Melayu Jambi). Aksara: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal, 7(1), 61-66. http://dx.doi.org/10.37905/aksara.7.1.61-66.2021.
Fitri, Y. (2020). Implementasi Penerapan Teori Konstruktivisme dalam Proses Pembelajaran di Sekolah Dasar. In Social, Humanities, and Educational Studies (SHES): Conference Series (Vol. 3, No. 4, pp. 1300-1307). https://doi.org/10.20961/shes.v3i4.55740.
Habsy, B. A., Christian, J. S., & Unaisah, U. (2024). Memahami Teori Pembelajaran Kognitif dan Konstruktivisme serta Penerapannya. TSAQOFAH, 4(1), 308-325. https://doi.org/10.58578/tsaqofah.v4i1.2177.
Herawati, H., Aderempas, T., Murniyanto, M., & Istan, M. (2024). Pengaruh Inovasi Pembelajaran Berbasis Proyek dalam Meningkatkan Kualitas Belajar Pada Siswa SMPIT Rabbi Radhiyya Curup. NUSRA: Jurnal Penelitian dan Ilmu Pendidikan, 5(2), 611-617. https://doi.org/10.55681/nusra.v5i2.2675.
Irwansyah, T., Wibowo, A., & Pratama, A. (2024). Pengaruh Strategi Pembelajaran Project Based Learning Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis dan Kemampuan Berpikir Kreatif Implementasi Kurikulum Merdeka Pada Pembelajaran Ekonomi Kelas XI SMAN 64 Jakarta. Jurnal Inovasi Pendidikan, 6(2). https://journalpedia.com/1/index.php/jip/article/view/1409.
Ishmah, N. T, & Budiman, A. (2023). Pendekatan Konstruktivisme dalam Pembelajaran Seni Tari untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Tari, 4(1), 24-24. https://doi.org/10.21009/JPT.418.
Iswahyudi, I. (2023). Differentiated Learning in Constructivism Theory on The Entrepreneurship Projects. Jurnal Pendidikan, 32(1), 63-74. https://doi.org/10.32585/jp.v32i1.3353.
Lukman, L., Furkan, F., & Syfril, S. (2024). Implementasi Pendekatan Konstruktivisme dalam Pembelajaran Bahasa Inggris. eL-Muhbib jurnal pemikiran dan penelitian pendidikan dasar, 8(1), 114-125. https://doi.org/10.52266/el-muhbib.v8i1.3192.
Mahanani, A. S., Suprijono, A., & Harianto, S. (2023). Modul Ajar Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila Berbasis Tema Kearifan Lokal untuk Meningkatkan Kemampuan Literasi Budaya di SMA Negeri 1 Babat, Lamongan. Edukasia: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 4(1), 407-416. https://doi.org/10.62775/edukasia.v4i1.273.
Masgumelar, N. K., & Mustafa, P. S. (2021). Teori Belajar Konstruktivisme dan Implikasinya dalam Pendidikan dan Pembelajaran. GHAITSA: Islamic Education Journal, 2(1), 49-57. https://doi.org/10.62159/ghaitsa.v2i1.188.
Mones, A., & Irawati, D. (2023, July). Project Based Learning (Pjbl) Perspektif Progresivisme dan Konstruktivisme. In SIPTEK: Seminar Nasional Inovasi Dan Pengembangan Teknologi Pendidikan (Vol. 1, No. 1). https://proceeding.unesa.ac.id/index.php/siptek/article/view/189
Nababan, D., Marpaung, A. K., & Koresy, A. (2023). Strategi Pembelajaran Project Based Learning (PjBL). Jurnal Pendidikan Sosial dan Humaniora, 2(2), 706-719. https://publisherqu.com/index.php/pediaqu/article/view/178.
Nuryati, N., & Fauziati, E. (2021). Pendekatan Konstruktivisme dalam Pembelajaran Tematik Terpadu di SD Negeri Sumogawe 01 Kab. Semarang. Jurnal Papeda: Jurnal Publikasi Pendidikan Dasar, 3(2), 86-95. https://garuda.kemdikbud.go.id/documents/detail/2138190.
Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Nomor 23 Tahun 2016 tentang Standar Penilaian Pendidikan. https://peraturan.bpk.go.id/Details/224434/permendikbud-no-23-tahun-2016
Sakti, N. C., & Ainiyah, M. U. (2024). Pembelajaran Berdiferensiasi Berbasis Proyek dalam Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik di Era Pembelajaran Abad 21. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 9(2), 706-711. https://doi.org/10.29303/jipp.v9i2.1970.
Sappaile, B. I., Putro, A. N. S., Ahmad, S. N., Artayani, M., Zahir, L. A., & Andilah, S. (2023). Implementasi Model Pembelajaran Berbasis Proyek dalam Penanaman Konsep Matematika Pada Siswa Sekolah Menengah. Innovative: Journal Of Social Science Research, 3(3), 8547-8557. https://doi.org/10.31004/innovative.v3i3.3155.
Satria, A. B. A., & Muntaha, A. A. (2021). Inovasi Pendidikan Abad 21: Penerapan Design Thinking dan Pembelajaran Berbasis Proyek dalam Pendidikan Indonesia. Jurnal Pendidikan Dasar, 9(2). https://doi.org/10.20961/jpd.v9i2.59940.
Setiyaningsih, S., & Subrata, H. (2023). Penerapan Problem-Based Learning Terpadu Paradigma Konstruktivisme Vygotsky Pada Kurikulum Merdeka Belajar. Jurnal Ilmiah Mandala Education, 9(2). http://dx.doi.org/10.58258/jime.v9i2.5051
Sutisnawati, A., Rosfiani, O., Hermawan, C. R., Fahrezi, M. I., Azie, I., Wahyuni, S., ... & Kamila, A. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Konstruktivis Berbasis Proyek untuk Meningkatkan Keterampilan Literasi Siswa Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Cakrawala Pendas, 8(4), 1604-1615. https://doi.org/10.31949/jcp.v8i4.3326.
Suwandayani, B. I., & Anggraini, A. I. (2021). Pola Implementasi Teori Konstruktivisme Pada Pembelajaran Tatap Muka Terbatas di Sekolah Dasar. Taman Cendekia: Jurnal Pendidikan Ke-SD-An, 5(2), 609-618. https://doi.org/10.30738/tc.v5i2.11472.
Tsai, C. A., Song, M. Y. W., Lo, Y. F., & Lo, C. C. (2023). Design Thinking With Constructivist Learning Increases The Learning Motivation And Wicked Problem-Solving Capability—An Empirical Research In Taiwan. Thinking Skills and Creativity, 50, 101385. https://doi.org/10.1016/j.tsc.2023.101385.
Undang-Undang Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional. https://peraturan.bpk.go.id/Details/43920/uu-no-20-tahun-2003.
Undang-Undang Nomor 28 Tahun 2014 tentang Hak Cipta. https://peraturan.bpk.go.id/Details/38690.
Undang-Undang Nomor 35 Tahun 2014 tentang Perlindungan Anak. https://peraturan.bpk.go.id/Details/38723/uu-no-35-tahun-2014.
Copyright (c) 2024 Risti Pratami
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
All articles submitted by the author and published in the Jejaring Administrasi Publik are fully copyrighted to their authors under the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License. The formal legal aspect of journal publication accessibility refers to the Creative Commons Attribution-ShareAlike (CC BY-SA).
The Creative Commons Attribution-ShareAlike (CC BY-SA) license allows for the redistribution and reuse of licensed works provided that the creator is given appropriate credit and that any derivative work is available under a "same, similar, or compatible license". In addition to the above provisions, the editorial board is not responsible for copyright infringement.