Responsiveness Pusat Pelayanan Kapal Kalimas Terpadu dalam Mewujudkan Pembangunan Konektivitas Maritim Indonesia
Downloads
Abstract
Realizing the Development of Indonesian Maritime Connectivity needs to be supported by excellent public services. Indonesia as a maritime country needs to improve to improve global shipping. This study aims to determine the responsiveness of the integrated Kalimas ship service center in realizing the development of Indonesian maritime connectivity. This study uses a descriptive qualitative approach. The research locus is at Pelindo III Tanjung Perak Surabaya branch. Collecting data by observation, interviews and literature study. Checking the validity of the data used data triangulation. Analysis of the data used qualitative analysis of the interactive model. The results of the research on the responsiveness of the integrated Kalimas ship service center, the service speed indicator is considered fast. For indicators of officer responsiveness to complaints and difficulties experienced by service users related to the services provided have also been assessed as good and responsive. Meanwhile, the responsiveness indicator in providing information to service users is also considered quite good.
Abstrak
Mewujudkan Pembangunan Konektivitas Maritim Indonesia perlu didukung pelayanan publik prima. Indonesia sebagai negara maritim perlu berbenah untuk meningkatkan pelayaran global. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui responsiveness pusat pelayanan kapal kalimas terpadu dalam mewujudkan pembangunan konektivitas maritim indonesia. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif deskriptif. Lokus penelitian di Pelindo III cabang Tanjung Perak Surabaya. Pengumpulan data dengan observasi, wawancara dan studi pustaka. Pemeriksaan keabsahan data digunakan triangulasi data. Analisis data digunakan analisis kualitatif model interatif. Hasil penelitian responsiveness pusat pelayanan kapal kalimas terpadu indikator kecepatan pelayanan dinilai sudah cepat. Untuk indikator ketanggapan petugas terhadap keluhan dan kesulitan yang dialami oleh pengguna layanan terkait pelayanan yang diberikan juga sudah dinilai baik dan tanggap. Sedangkan untuk indikator ketanggapan dalam pemberian informasi kepada pengguna layanan juga dianggap sudah cukup baik
Badan Pusat Statistik. Total Barang Dalam Negeri di Pelabuhan Utama (Ton), 2020 dalam https://www.bps.go.id/indicator/17/68/2/total-barang-dalam-negeri-di-pelabuhan-utama.html
Hardiyansyah. 2011. Kualitas Pelayanan Publik : Konsep, Dimensi, Indikator dan Implementasinya. Yogyakarta: Gava Media
Instruksi Presiden No.6 Tahun 2014 tentang tentang Peningkatan Daya Saing Nasional Dalam Rangka Menghadapi Masyarakat Ekonomi Association Of Southeast Asian Nations
Miles, Matthew B. and A. Michael Huberman. 2005. Qualitative Data Analysis (terjemahan). Jakarta : UI Press.
Peraturan Pemerintah Nomor 1 tahun 1969 tentang Susunan Dan Tata Kerja Kepelabuhanan Dan Daerah Pelayaran
Peraturan Pemerintah RI No. 69 Tahun 2001 tentang Kepelabuhanan
Ratminto. Atik Septi Winarsih. 2007. Manajemen Pelayanan. Yogyakarta: Pustaka Belajar.
Sinambela, Lijan Poltak. 2006. Reformasi Pelayanan Publik, Teori Kebijakan Dan Implementasi. Jakarta. Bumi Aksara.
Tjiptono,F. 2008 .Strategi Pemasaran, Edisi III, Yogyakarta : CV. Andi Offset
Undang-undang No 17 Tahun 2008 tentang Pelayaran
Undang-undang Nomor 25 Tahun 2009 Tentang Pelayanan Publik.
Zeithaml, A. ;V. Parasuraman, A. and L. Berry L. 1985. "Problems and Strategies in Services Marketing”. Jurnal of Marketing Vol. 49. (Spring).
Copyright (c) 2021 Author
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Jurnal Governance and Administrative Reform by Unair is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
1. The journal allows the author to hold the copyright of the article without restrictions.
2. The journal allows the author(s) to retain publishing rights without restrictions
3. The legal formal aspect of journal publication accessibility refers to Creative Commons Attribution Share-Alike (CC BY-SA).