Penanganan Pengaduan Pekerja Migran Indonesia: Studi Kasus di Jawa Timur

Authors

December 14, 2020

Downloads

Abstract

This study aims to analyze the handling of complaints in public services in handling complaints of migrant workers. The service that will be reviewed is complaint handling which includes aspects of the mechanism, namely a clear flow or procedure in handling complaints. The method used in this research is descriptive qualitative research method. The selection of informants was done by purposive sampling. Data obtained through interviews, observation and documentation. The data analysis technique used qualitative analysis. The results of the complaint handling research in public services on handling complaints of migrant workers are carried out according to procedures both in terms of mechanism, speed, availability of infrastructure, attitude and based on a clear regulatory basis.

Keywords: complaint handling, public services, prospective migrant workers

 

Abstrak

Penelitian ini bertujuan menganalisis penanganan keluhan dalam pelayanan publik pada penanganan keluhan pekerja migran. Layanan yang akan dikaji adalah pengaduan atau complaint handling yang meliputi aspek-aspek mekanisme adalah alur atau prosedur yang jelas dalam menangani pengaduan. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode penelitian kualitatif deskriptif. Pemilihan informan dilakukan dengan purposive sampling. Data didapatkan melalui wawancara, observasi dan dokumentasi. Teknik analisis data menggunakan analisis kualitatif. Hasil penelitian complaint handling dalam pelayanan publik pada penanganan keluhan pekerja migran dilaksanakan sesuai prosedur baik pada aspek mekanisme, kecepatan, ketersediaan infrastruktur, sikap dan didasarkan landasan regulasi yang jelas.

Kata kunci: penanganan keluhan, pelayanan publik, calon pekerja migran