Optimization Of The Program Of Environmentally Conscious Areas Of Population Administration (KALIMASADA) In Pakal District Surabaya City
Downloads
Abstract
Public services in Indonesia still face challenges, such as the increasing number of complaints. Moreover, East Java province has the most protests in Indonesia, and the city of Surabaya also has the highest number of complaints in East Java. One of the public services in the city of Surabaya is population administration services at the Surabaya City Population and Civil Registration Service. However, some still are unaware of the importance of population administration documents, so the government launched the Population Administration Aware Community Environmental Area (KALIMASADA) program. As in the Pakal sub-district, 416 people do not have orderly population administration. This research uses program optimization theory to analyze how to optimize the Population Administration Awareness Area (KALIMASADA) program in Pakal District. This research design is descriptive qualitative using primary data through interviews with key informants determined by purposive sampling, observation, and documentation-data”data analysis techniques using interactive models by Miles and Huberman. The results of this research are as follows: 1) The aim is to show that there is coordination between officers, Kasipem, and Head of RT in the KALIMASADA program so that time and costs can be minimized. 2) Alternative decisions show that the collaboration between officers and the RT Head ensures that the community can access services easily. However, there are still officers and the public who do not understand KALIMASADA. 3) Limited resources indicate that there are still obstacles in sub-district budget allocation and a lack of skills of officers in Pakal Sub-district. Still, the availability of infrastructure, such as the RW/RT Hall and internet access, is quite good.
Keywords: Optimization, Population Administration, RW Hall Services, Pakal District
Abstrak
Pelayanan publik di Indonesia masih menghadapi tantangan seperti meningkatnya jumlah pengaduan. Terlebih lagi provinsi jawa timur memiliki pengaduan terbanyak di indonesia dan kota surabaya juga memiliki jumlah pengaduan terbanyak di jawa timur. Salah satu pelayanan publik di Kota Surabaya adalah pelayanan administrasi kependudukan di Dinas Kependudukan dan Pencatatan Sipil Kota Surabaya. Namun, masih terdapat masyarakat yang kurang menyadari akan pentingnya dokumen adminsitrasi kependudukan sehingga pemerintah meluncurkan program Kawasan Lingkungan Masyarakat Sadar Administrasi Kependudukan (KALIMASADA). Seperti halnya di kecamatan pakal sebesar 416 jiwa yang belum tertib administrasi kependudukan. Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis mengenai bagaimana optimalisasi program Kawasan Lingkungan Sadar Administrasi Kependudukan (KALIMASADA) di Kecamatan Pakal dengan menggunakan teori optimalisasi program. Desain penelitian ini adalah kualitatif deskriptif menggunakan data primer melalui wawancara dengan key informan yang ditentukan secara purposive sampling, observasi, dan dokumentasi. Teknik analisis data menggunakan model interaktif oleh miles and Huberman. Hasil penelitian ini adalah 1) Tujuan, menunjukkan bahwa adanya koordinasi antara petugas, Kasipem dan Ketua RT dalam program KALIMASADA sehingga dapat meminimalisir waktu dan biaya. 2) Alternatif keputusan, menunjukkan bahwa adanya kolaborasi petugas dan Ketua RT memastikan bahwa masyarakat dapat mengakses layanan dengan mudah. Namun masih terdapat petugas dan masyarakat yang belum paham terkait KALIMASADA. 3) Sumberdaya yang membatasi, menunjukkan bahwa masih terdapat kendala dalam alokasi anggaran kecamatan, kurangnya keterampilan petugas di Kecamatan Pakal, namun memiliki ketersediaan infrastruktur sudah cukup baik, seperti adanya Balai RW/RT dan akses internet.
Kata kunci: Optimalisasi, Administrasi Kependudukan, Pelayanan Balai RW.
Ali, M. (2014). Metodologi and Aplikasi Riset Pendidikan. Jakarta : PT Bumi Aksara
Agustino, L. (2008). Politik dan Kebijakan Publik, , Bandung : AIPI- PUSLIT KP2W LEMLIT UNPAD.
Aliatin, N., and Rahmadanik, D. (2023). Efektivitas Pelayanan Administrasi Kependudukan Untuk Mengoptimalkan Program Kalimasada Melalui Aplikasi Klampid New Generation (KNG) Di Kelurahan Mulyorejo Kecamatan Mulyorejo Kota Surabaya. Mufakat: Jurnal Ekonomi, Manajemen dan Akuntansi, 2(2), 41-50.
Boyd, S., Parikh, N., Chu, E., Peleato, B., and Eckstein, J. (2011). Distributed optimization and statistical learning via the alternating direction method of multipliers. Foundations and Trends® in Machine learning, 3(1), 1-122.
Hidayat, E. S. (2019). Kinerja Pelayanan Birokrasi Dalam Mewujudkan Kepuasan Pelanggan. Dinamika: Jurnal Ilmiah Ilmu Administrasi Negara, 6(2).
Iskandar, D. J. (2017). Menilik Kembali Makna Reformasi Birokrasi Publik Dalam Konteks Aktualisasi Semangat Pelayanan Publik Prima. Jurnal Ilmu Politik Dan Komunikasi, 5(01).
Isti'anah, S. N., and Arif, L. (2023). Pendampingan Pelayanan Administrasi Kependudukan Dalam Rangka Optimalisasi Program Kalimasada Di Kelurahan Kendangsari. KARYA: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 3(2), 293-298.
Jenkinson, M., Bannister, P., Brady, M., and Smith, S. (2002). Improved optimization for brain image's robust and accurate linear registration and motion correction. Neuroimage, 17(2), 825-841.
Kirkpatrick, S., Gelatt Jr, C. D., and Vecchi, M. P. (1983). Optimization by simulated annealing. science, 220(4598), 671-680.
Ningtyas, P. C., and Umiyati, S. (2023). Inovasi Pelaksanaan Pelayanan Administrasi Kependudukan Melalui Program Kawasan Lingkungan Masyarakat Sadar Administrasi Kependudukan Dispendukcapil Kota Surabaya. Innovative: Journal Of Social Science Research, 3(5), 4382-4396.
Prameiswary, A., and Tukiman, T. (2023). Mewujudkan Masyarakat Tertib Administrasi Kependudukan melalui Program Kalimasada di Kelurahan Genting Kalianak, Kota Surabaya. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 9(20), 21-27.
Purwanti, T. (2018). Implementasi Kebijakan Pemerintah Tentang Administrasi Kependudukan. Mimbar: Jurnal Penelitian Sosial Dan Politik, 7(1), 59-67.
Putri, D. E. A., and Bataha, K. (2023). Efektivitas Pelayanan Administrasi Kependudukan Di Balai Rw (Studi Kasus Kelurahan Medokan Ayu). PubBis: Jurnal Pemikiran dan Penelitian Administrasi Publik dan Administrasi Bisnis, 7(2), 178-187.
Rahman, F., and Purwati, E. (2023). Peran Birokrasi Dalam Meningkatkan Kualitas Layanan Front Office Di Masa Pandemi Covid-19 Pada Kantor Badan Kepegawaian Dan Pengembangan Sumber Daya Manusia Di Kota Palangka Raya. Jurnal Sociopolitico, 5(1), 1-7.
Rifqi, M. K., and Ikaningtyas, M. (2023). Pendampingan Layanan Administrasi Kependudukan Dalam Rangka Optimalisasi Program Kawasan Lingkungan Sadar Administrasi Kependudukan (KALIMASADA) Pada Kelurahan Dukuh Sutorejo. NUSANTARA Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 3(3), 178-188.
Rukayat, Y. (2017). Kualitas pelayanan publik bidang administrasi kependudukan di kecamatan pasirjambu. Jurnal Ilmiah Magister Ilmu Administrasi, 11(2).
Maryam, N.S. (2016). Mewujudkan good governance melalui pelayanan publik. JIPSI-Jurnal Ilmu Politik Dan Komunikasi UNIKOM, Volume VI No. 1 / Juni 2016. Retrieved from https://repository.unikom.ac.id/51314/1/1.neneng-siti-maryam-mewujudkan-good-governance-edited.pdf
Miles, M.B, Huberman, A.M, and Saldana, J. (2014). Qualitative Data Analysis, A Methods Source book, Edition 3. USA: Sage Publications. Terjemahan Tjetjep Rohindi Rohidi, UI-Press
Siringoringo, H. (2005). Seri Teknik Riset Operasional Pemrograman Linear.Yogyakarta: Graha Ilmu. Graha Ilmu
Storn, R., and Price, K. (1997). Differential evolution–a simple and efficient heuristic for global optimization over continuous spaces. Journal of global optimization, 11, 341-359.
Suharyanti, N. P. N. (2020). Aspek Hukum Golongan Putih Dalam Pemilihan Umum. Jurnal Akses, 12(2), 141-150.
Swastika, D., Susanto, S. N., and Juliani, H. (2022). Peran Ombudsman Republik Indonesia Perwakilan Provinsi Jawa Tengah dalam Penyelesaian Pengaduan Pelayanan Publik Bidang Pendidikan. Administrative Law and Governance Journal, 5(1), 21-38. Retrieved from https://ejournal2.undip.ac.id/index.php/alj/article/view/14553
Valeryana, D.R.R. (2022). Optimalisasi Program "Si Pahit" Dalam Pelayanan Administrasi Kependudukan Oleh Dinas Kependudukan Dan Pencatatan Sipil Kota Samarinda Provinsi Kalimantan Timur. Diploma Thesis, Institut Pemerintahan Dalam Negeri. Retrieved from http://eprints.ipdn.ac.id/view/creators/VALERYANA=3ADEVY_REZCHY_RADA=3A=3A.default.html
Wolpert, D. H., and Macready, W. G. (1997). No free lunch theorems for optimization. IEEE transactions on evolutionary computation, 1(1), 67-82.
Winardi. (2015). Manajemen Perilaku Organisasi. Jakarta. Prenada Media.
Copyright (c) 2023 Authors

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Jurnal Governance and Administrative Reform by Unair is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
1. The journal allows the author to hold the copyright of the article without restrictions.
2. The journal allows the author(s) to retain publishing rights without restrictions
3. The legal formal aspect of journal publication accessibility refers to Creative Commons Attribution Share-Alike (CC BY-SA).