GAMBARAN TINGKAT PENGETAHUAN DAN PRAKTIK MENSTRUAL HYGIENE PADA SISWI SDN 4 PACARKEMBANG SURABAYA
Downloads
Abstract: Adolescence is an important period to develop their first decade of life. At this age, an adolescent girl begins to get their first menstrual period (menarche). After getting menstruation, adolescent girls need to know how to maintain their reproductive health. One effort that can be done to take care of the reproductive health has adopted the behavior of menstrual hygiene. This study aims to determine the level of knowledge of elementary school girls about reproductive health and menstrual hygiene behavior in the period of menarche. The population of this study was all students grades 5 and 6 at SDN 4 Pacarkembang Surabaya and already through menarche. This study has 30 samples and the method of data collection conducted by survey method using a questionnaire with closed questions. The variables are categorized into three categories: good knowledge level if the score range between 76-100%, the level of knowledge sufficient if the range between 56-75% and the level of knowledge is deficient when the score <56%. Variable action using the same category as the level of knowledge. The average age of menarche here is 11-12 years old. All of the respondents had got information about health reproduction and menstruation. Most respondents had heard that information from their mother. But the majority of respondents have "less” knowledge (53.33%) about health reproduction. For the practice of menstrual hygiene, respondents had the moderate level.
Keyword: health reproduction, menstrual hygiene, adolescence, menarche
Abstrak
Masa remaja menjadi waktu yang sangat penting untuk membangun perkembangan mereka dalam dekade pertama kehidupan. Pada usia ini, remaja putri mulai mendapatkan menstruasi pertamanya (menarche). Setelah mendapatkan haid, remaja putri perlu mengetahui cara menjaga kesehatan reproduksinya. Salah satu upaya yang dapat dilakukan untuk menjaga kesehatan reproduksi adalah dengan menerapkan praktik menstrual hygiene. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui tingkat pengetahuan remaja putri sekolah dasar mengenai kesehatan reproduksi dan praktik menstrual hygiene pada periode menarche. Populasi penelitian adalah seluruh siswi kelas 5 dan 6 yang sudah melalui masa menarche di SDN 4 Pacarkembang Surabaya. Jumlah sampel yang digunakan adalah sejumlah 30 sampel. Penelitian ini merupakan penelitian deskriptif kuantitatif dan menggunakan total populasi sebagai responden. Cara pengumpulan data dilakukan dengan metode survei menggunakan instrumen kuesioner dengan pertanyaan tertutup. Variabel dikategorikan menjadi tiga kategori yaitu tingkat pengetahuan baik apabila skor 76-100%, tingkat pengetahuan cukup apabila skor 56-75%, dan tingkat pengetahuan kurang apabila skor <56%. Variabel tindakan menggunakan kategori serupa dengan tingkat pengetahuan. Hasil rata-rata usia menarche responden adalah usia 11 sampai dengan 12 tahun. Hampir seluruh responden sudah mendapatkan informasi terkait menstrual hygiene sebelum responden mengalami menarche dari orang tua perempuan responden. Namun sebagian besar responden memiliki tingkat pengetahuan yang kurang (53.33%) dan perilaku menstrual hygiene responden sudah cukup baik (60.0%).
Keyword: kesehatan reproduksi, menstrual hygiene, remaja, menarche
Alhamda, Syukra. 2015. Buku Ajar Sosiologi. Bukittinggi: Deepublish.
Allen, Kimberly. 2016. Theory, Research, and Practical Guidelines for Family Life Coaching. Switzerland: Springer Nature.
Andriyani, Avie. 2014. Edisi X, Tahun I - Majalah Kesehatan Muslim: Tetap Prima Saat Haid Tiba. Yogyakarta: Pustaka Muslim.
Astuti, Lilis Puji, Nur Setiawati, dan Yuni Puji Widiastuti. 2016. Hubungan Tingkat Pengetahuan Remaja Putri Dengan Perilaku Personal Hygiene Organ Reproduksi Di Smp Negeri 3 Kendal. Dalam Jurnal Ilmu Kesehatan Vol. 6 No. 1, Januari 2016.
Azzam, U. 2012. La Tahzan untuk Wanita Haid. Jakarta : Qultum Media.
Badan Pusat Statistik. 2008. Survei Kesehatan Reproduksi Remaja Indonesia 2007. Jakarta.
Bahari, Hamid. 2012. Cara Mudah Atasi Keputihan. Yogyakarta: Buku Biru.
Clement, I. 2012. Manual of Community Health Nursing. India: Jaypee Brothers Medical Publishers.
Efendi, Ferry dan Makhfudli. 2009. Keperawatan Kesehatan Komunitas: Teori dan Praktik dalam Keperawatan. Jakarta: Salemba Medika.
Heryana, Ade. 2016. Perilaku Sehat dan Promosi Kesehatan. Artikel. Prodi Kesmas FIKES Universitas Esa Unggul Jakarta.
House S, T. Mahon, S Cavill, 2012. Part of Menstrual hygiene matters; A resource for improving menstrual hygiene around the world. Remake by UNICEF. Module One: Menstrual hygiene – the basics. http://www.wateraid.org/~/media/Files/Global/MHM-files/Toolkit1_LR.pdf?la=en. Diakses tanggal 30 Januari 2017 pukul 09.22 WIB.
Kholid, Ahmad. 2015. Promosi Kesehatan: Dengan Pendekatan Teori Perilaku, Media, dan Aplikasinya untuk Mahasiswa dan Praktisi Kesehatan. Depok: Rajawali Pers.
Mansur, Herawati dan Temu Budiarti. 2014. Psikologi Ibu dan Anak. Jakarta: Salemba Medika.
Mianoki, Andika, dkk. 2014. Majalah Kesehatan Muslim: Tetap Prima Saat Haid Tiba. Yogyakarta: Pustaka Muslim.
Noorkasiani, Heryati, dan Rita Ismail. 2009. Sosiologi Keperawatan. Jakarta: EGC.
Novianti, Yasnani, dan Erawan. 2016. Hubungan Pengetahuan, Sikap, Dan Tindakan Dengan Personal Hygiene Menstruasi Pada Remaja Putri Di SMP Negeri Satap Bukit Asri Kabupaten Buton Tahun 2016 . Fakultas Kesehatan Masyarakat Universitas Halu Oleo. Artikel Jurnal.
Nurmawati, Ida dan Feby Erawantini. 2016. Pendidikan Kesehatan Reproduksi Pada Siswi SDN Tegal Gede 01 Dalam Rangka Menghadapi Menarche. Seminar Hasil Penelitian dan Pengabdian Masyarakat Dana BOPTN. https://publikasi.polije.ac.id/index.php/prosiding/article/viewFile/249/203. Diakses tanggal 30 April 2017 pukul 22.33 wib.
Nursalam. 2008. Konsep dan Penerapan Metodologi Penelitian Ilmu Keperawatan. Jakarta: Salemba Medika.
Oktavia, Nova. 2015. Sistematika Penulisan Karya Ilmiah. Yogyakarta: Deepublish Publisher.
Pitoyo, Ari dan Sri Purwaningtyas. 2010. Ilmu Pengetahuan Alam untuk SD/MI Kelas 6. Jakarta: Pusat Perbukuan Kementerian Pendidikan Nasional.
Prawirohardjo, Sarwono. 2010. Ilmu Kandungan. Jakarta: PT Bina Pustaka Sarwono Prawirohardjo.
Rahman, Nita. 2014. Faktor-faktor yang Berhubungan dengan Perilaku Personal Hygiene pada Saat Menstruasi di SMP Muhammadiyah 5 Yogyakarta Tahun 2014. Naskah Publikasi. STIKES Aisyiyah Yogyakarta.
Sawyer, Susan M,. et.al. 2012. Adolescence: a foundation for future health. The Lancet Volume 379, No. 9826, p1630–1640, 28 April 2012.
Sinclair, Constance. 2003. Buku Saku Kebidanan. Terjemahan oleh: Renata Komalasari, 2010. Jakarta: EGC.
Sulistyanto, Heri dan Edy Wiyono. 2008. Ilmu Pengetahuan Alam Untuk SD dan MI Kelas Kelas 6. Jakarta: Pusat Perbukuan Departemen Pendidikan Nasional
Sulistyowati dan Sukarno. 2006. Ilmu Pengetahuan Alam Untuk Kelas 6. Jakarta: Pusat Perbukuan Departemen Pendidikan Nasional.
Suparno, Paul. 2001. Teori Perkembangan Kognitif Jean Piaget. Yogyakarta: Kanisius.
Tarigan, Windurenny Jacinta dan Anwar Hassan. 2012. Gambaran Tentang Hubungan Pengetahuan dan Sikap Dengan Praktek Higiene Menstruasi pada Remaja Putri Kelas 7 dan 8 di SMPN 141 Jakarta Selatan tahun 2012. Artikel Jurnal. FKM UI 2013.
Tias, Sumiyati Andayaning. 2014. Faktor Yang Berhubungan Dengan Perilaku Personal Hygiene Organ Reproduksi Wanita Pada Anak Sekolah Dasar Di Kecamatan Kapongan Kabupaten Situbondo. Skripsi. Fakultas Kesehatan Masyarakat Universitas Jember.
UNICEF. 2011. Adolescence An Age of Opportunity. New York.
United Nations. 2014. Programme of Action Twentieth Anniversary Edition, Adopted at the International Conference on Population and Development Cairo, 5–13 September 1994. UNFPA.
WaterAid. 2013. Menstrual Hygiene Matters. http://www.wash-united.org/our-work/issues/menstrual-hygiene-management/articles/our-work-issues-menstrual-hygiene-management. Diakses pada 30 Januari 2017 pukul 09.12 WIB.
Wijaya, Agung, Budi Suryatin, dan Das Salirawati. 2008. IPA Terpadu Kelas VIIIA. Jakarta: Grasindo.
In order to be accepted and published by Jurnal Promkes: The Indonesian Journal of Health Promotion and Health Education, Author(s) who submit an article should complete all the review process. The copyright of received articles assigned to the Jurnal Promkes: The Indonesian Journal of Health Promotion and Health Education,and Department of Health Promotion and Behavior Science, Universitas Airlangga as publishers of the journal. The intended copyright includes the rights to publish articles in various forms (including reprints).
Jurnal Promkes: The Indonesian Journal of Health Promotion and Health Education's website. Authors are allowed to use their works for any purposes deemed necessary without written permission from Jurnal Promkes: The Indonesian Journal of Health Promotion and Health EducationS and/or Department of Health Promotion and Behavior Science, Universitas Airlangga with an acknowledgement of initial publication in this journal.
The Editorial Team of Jurnal Promkes: The Indonesian Journal of Health Promotion and Health Education and Department of Health Promotion and Behavior Sciences strive to ensure that no errors occur in the articles that have been published, both data errors and statements in the article.
Users of this website will be licensed to use materials from this website following the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License. No fees charged. Please use the materials accordingly.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Attribution ” You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
NonCommercial ” You may not use the material for commercial purposes.
ShareAlike ” If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.