E-LEARNING BAGI GURU-GURU DI MA NEGERI 1 GRESIK DAN SMA ASSA'ADAH GRESIK UNTUK MEWUJUDKAN KONSEP SEKOLAH BERBASIS TEKNOLOGI INFORMASI DAN KOMPUTER
Downloads
Innovative e-learning learning is a new learning model in education in Indonesia which provides a great role and function for education. This is to answer the weaknesses and weaknesses of conventional education such as the limitations of space and time in the conventional education process. Information technology that has a standard Internet platform can be a solution to the problem because of the nature of the internet that allows everything connected, cheap, simple and open so that the internet can be used by anyone, anywhere, anytime, and free to use. The characteristics of information technology when applied to the world of education through e-learning is very positive because students can learn anywhere and anytime. Science and technology for the community proposed is the transfer of e-learning method based on information technology. Science and technology for this community based on special problems faced by the partner of SMA Assa'adah Bungah Gresik and MAN Bungah Gresik is the need to increase the human resources of teachers in the development of e-learning to realize the concept of school-based information and communication technology. This thinking departs from the demands of the development of traditional learning systems towards the utilization of information technology. Problem solving needs of partners is done with three strategies namely lecture information on the importance of e-learning learning; E-learning training for teachers and students and e-learning facilitation for teachers and students.
Abstrak
Inovasi pembelajaran e-learning merupakan model pembelajaran baru di Indonesia dalam pendidikan dimana memberikan peran dan fungsi yang besar bagi dunia pendidikan. Hal ini untuk menjawab kekurangan dan kelemahan pendidikan konvensional (pendidikan pada umumnya) diantaranya adalah keterbatasan ruang dan waktu dalam proses pendidikan konvensional. Teknologi informasi yang mempunyai standar platform internet bisa menjadi solusi permasalahan tersebut karena sifat dari internet yaitu memungkinkan segala sesuatu saling terhubung, murah, sederhana dan terbuka sehingga internet bisa digunakan oleh siapa saja (everyone), dimana saja (everywhere), kapan saja (everytime) dan bebas digunakan (available to every one). Karakteristik ICT apabila diterapkan pada dunia pendidikan melalui e-learning sangat positif karena siswa dapat belajar dimana saja dan kapan saja. IbM yang diajukan adalah transfer metode e-learning berbasis ICT. IbM ini didasari permasalahan khusus yang dihadapi mitra (SMA Assa'adah Bungah Gresik dan MAN Bungah Gresik) adalah perlunya peningkatan SDM Guru dalam pengembangan e-learning untuk mewujudkan konsep sekolah berbasis teknologi informasi dan komunikasi. Pemikiran ini berangkat dari tuntutan pengembangan sistem pembelajaran tradisional menuju pemanfaatan ICT. Penyelesaian masalah kebutuhan mitra dilakukan dengan tiga strategi yaitu ceramah informasi pentingnya pembelajaran e-learning; Pelatihan e-learning untuk guru dan siswa dan pendampingan e-learning untuk guru dan siswa.
Alan, Jonathan Ritter & David Stavens. 2001 .The Online Learning Handbook. Developing and Using web-Based Learning”.New York : Stylus Pulishing inc.
Ali. M. dkk. 2006 .Pengembangan E-Learning Jurusan Pendidikan Teknik Elektro FT UNY. Laporan Penelitian Research Grant PHK A2 Diknik Elektro FT UNY. Yogyakarta
Ali, M. Istanto. Yatmono. Munir. 2008 .Studi Pemanfaatan E-Learning Sebagai Media Pembelajaran Bagi Guru SMA dan SMK Daerah Istimewa Yogyakarta. Laporan Penelitian Pusat Studi Pendidikan dan Teknologi Kejuruan (Pusdi PTK) Universitas Negeri Yogyakarta. Yogyakarta
Chu, Alan G; Thompson. Melody M; Hancock. Burton
W. 1998. .The Mc Graw- Hill Handbook of Distance Learning.. New York : McGraw-Hill
Eileen, T. Bender. 2001 : Introduction to Distance Learning. http://www.indiana.edu/~scs/dl prime.html. diambil pada mei 2006
Farhad S. 2001. Distance Education : An Introduction . Saba & Associates. http://www.distance-educa-tor.com/ portals/research_deintro.html diambil pada mei 2004.
Int. 1996 Chapter 1 : Introduction to Distance Learning; http://www.indiana.edu/~scs/dl prime.html.
Mohandas. R. 2003. ICT and e-learning in Indonesia. Presentasi di Taiwan. Taiwan. 25-27 Maret. Munir Dr .2007. Strategi Pengembangan B2b E-Commerce. Bahan Kuliah pada Prodi Pendidikan Ilmu Komputer UPI Bandung .Universitas Pendidikan Indonesia. Bandung. 12 November.
Soekartawi .2003. E-Learning di Indonesia dan Prospeknya di Masa Mendatang. Presentasi pada Seminar e-Learning perlu e-Library. Universitas Petra. Surabaya. 3 Februari.
Sidik,Ahmad.Ridwan .2007. Etika Komputer Dan Tanggung Jawab Professional di Bidang Teknologi Informasi. SMA Islam Nuruk Karomah. 6 September
Surjono. H. 2007. Pengantar e-learning dan implementasinya
di UNY. http://elearning.uny.ac.id
Wahid, Fathul. 2003. Peran Teknologi Informasi Dalam Modrenisasi Pendidikan. Universitas Islam Indonesia. Yogyakarta. 3 Juli.
JLM by Unair is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
1. The journal allows the author to hold the copyright of the article without restrictions.
2. The journal allows the author(s) to retain publishing rights without restrictions
3. The legal formal aspect of journal publication accessibility refers to Creative Commons Attribution Share-Alike (CC BY-SA).
4. The Creative Commons Attribution Share-Alike (CC BY-SA) license allows re-distribution and re-use of a licensed work on the conditions that the creator is appropriately credited and that any derivative work is made available under "the same, similar or a compatible license”. Other than the conditions mentioned above, the editorial board is not responsible for copyright violation.