E-LEARNING BAGI GURU-GURU DI MA NEGERI 1 GRESIK DAN SMA ASSA'ADAH GRESIK UNTUK MEWUJUDKAN KONSEP SEKOLAH BERBASIS TEKNOLOGI INFORMASI DAN KOMPUTER

e-learning learning

Authors

  • Philipus Keban
    pkeban@gmail.com
    Faculty of Social Sciences and Political Sciences, Universitas Airlangga, Indonesia
  • Taufik Taufik Faculty of Sciences and Technology, Universitas Airlangga, Indonesia
1 June 2017

Downloads

Innovative e-learning learning is a new learning model in education in Indonesia which provides a great role and function for education. This is to answer the weaknesses and weaknesses of conventional education such as the limitations of space and time in the conventional education process. Information technology that has a standard Internet platform can be a solution to the problem because of the nature of the internet that allows everything connected, cheap, simple and open so that the internet can be used by anyone, anywhere, anytime, and free to use. The characteristics of information technology when applied to the world of education through e-learning is very positive because students can learn anywhere and anytime. Science and technology for the community proposed is the transfer of e-learning method based on information technology. Science and technology for this community based on special problems faced by the partner of SMA Assa'adah Bungah Gresik and MAN Bungah Gresik is the need to increase the human resources of teachers in the development of e-learning to realize the concept of school-based information and communication technology. This thinking departs from the demands of the development of traditional learning systems towards the utilization of information technology. Problem solving needs of partners is done with three strategies namely lecture information on the importance of e-learning learning; E-learning training for teachers and students and e-learning facilitation for teachers and students.

 

Abstrak

Inovasi pembelajaran e-learning merupakan model pembelajaran baru di Indonesia dalam pendidikan dimana memberikan peran dan fungsi yang besar bagi dunia pendidikan. Hal ini untuk menjawab kekurangan dan kelemahan pendidikan konvensional (pendidikan pada umumnya) diantaranya adalah keterbatasan ruang dan waktu dalam proses pendidikan konvensional. Teknologi informasi yang mempunyai standar platform internet bisa menjadi solusi permasalahan tersebut karena sifat dari internet yaitu memungkinkan segala sesuatu saling terhubung, murah, sederhana dan terbuka sehingga internet bisa digunakan oleh siapa saja (everyone), dimana saja (everywhere), kapan saja (everytime) dan bebas digunakan (available to every one). Karakteristik ICT apabila diterapkan pada dunia pendidikan melalui e-learning sangat positif karena siswa dapat belajar dimana saja dan kapan saja. IbM yang diajukan adalah transfer metode e-learning berbasis ICT. IbM ini didasari permasalahan khusus yang dihadapi mitra (SMA Assa'adah Bungah Gresik dan MAN Bungah Gresik) adalah perlunya peningkatan SDM Guru dalam pengembangan e-learning untuk mewujudkan konsep sekolah berbasis teknologi informasi dan komunikasi. Pemikiran ini berangkat dari tuntutan pengembangan sistem pembelajaran tradisional menuju pemanfaatan ICT. Penyelesaian masalah kebutuhan mitra dilakukan dengan tiga strategi yaitu ceramah informasi pentingnya pembelajaran e-learning; Pelatihan e-learning untuk guru dan siswa dan pendampingan e-learning untuk guru dan siswa.

Most read articles by the same author(s)