PEMBUATAN MEDIA PEMBELAJARAN BERBASIS TIK UNTUK PENGEMBANGAN E-LEARNING SISTEM BAGI GURU: STUDI PADA GURU-GURU SMP MUHAMMADIYAH 14 PACIRAN LAMONGAN
Downloads
Learning media is an important part of the distance learning process, especially in the midst of the Covid-19 pandemic. Online learning implemented in the midst of a pandemic demands innovation. The process of learning media innovation with the use of information technology is a big part of the progress of education. E-learning as a learning model in education provides a big role and function for the world of education. E-learning as a distance learning model in the education sector provides a big function and role for the world of education, especially since the Indonesian Government since March 2, 2020 (kompas.com) is facing the Covid-19 outbreak where all students at all levels are studying at home. Teachers at all levels of education as the spearhead of the implementation of education need to be empowered by providing knowledge and skills in making innovative learning media using technology. Community service that has been carried out aims to empower teachers in making technology-based learning media. This is based on the special problems faced by teacher partners (SMP Muhammadiyah 14 Paciran), the difficulty in making innovative learning media using technology. After empowerment through lectures on the importance of e-learning, followed by training on innovative learning media with movavi, and direct assistance and use of zoom, it was concluded that (a) teacher partners of SMP Muhammadiyah 14 Pondok Pesantren Karangasem Lamongan have increased knowledge (b) Teachers are capable converting PPT into visual learning media using Movavi software, (c) The teacher is able to take pictures, edit using Movavi on a smartphone. (d) At this stage the teachers are able to make learning media starting from planning by selecting important materials, taking pictures, editing learning media, to rendering so as to produce learning media that attracts students.
abstrak
Media pembelajaran menjadi bagian penting dalam proses pembelajaran jarak jauh terlebih ditengah pandemi covid-19. Pembelajaran daring yang diimplementasi ditengah pandemi menuntut inovasi. Proses inovasi media pembelajaran dengan penggunakaan teknologi informasi bagian besar untuk kemajuan Pendidikan. E-learning sebagai model pembelajaran dalam pendidikan memberikan peran dan fungsi yang besar bagi dunia pendidikan. E-learning sebagai model pembelajaran jarak jauh sektor pendidikan memberikan fungsi dan peran yang besar bagi dunia pendidikan lebih-lebih saat ini Pemerintah Indonesia sejak 2 Maret 2020 (kompas.com) menghadapi wabah covid-19 dimana semua siswa pada semua jenjang belajar dirumah. Guru pada semua jenjang pendidikan sebagai ujung tombak pada pelaksanaan Pendidikan perlu diberdayakan dengan memberi bekal pengetahuan, ketrampilan dalam membeuat media pembelajaran yang inovatif dengan pemanfaatan teknologi. Pengabdian masyarakat yang telah dilaksankaan bertujuan untuk pemberdayaan guru dalam membuat media pembelajaran berbasis teknologi. Hal tersebut didasari permasalahan khusus yang dihadapi mitra guru (SMP Muhammadiyah 14 Paciran) kesulitan dalam pembuatan media pembelajaran inovatif dengan penggunaan teknologi. Setelah dilaksankaan pemberdayaan melalui ceramah pentingnya pembelajaran e-learning, dilanjutkan dengan pelatihan inovasi pembaatan media pembelajaran dengan movavi, dan pendampingan baik melalui langsung dan penggunaan zoom disimpulkan (a) mitra guru SMP Muhammadiyah 14 Pondok Pesantren Karangasem Lamongan telah bertambah pengetahuannya (b) Guru mampu mengubah PPT menjadi media pembelajaran visual dengan menggunakan software movavi, (c) Guru mampu untuk pengambilan gambar, editing menggunakan movavi pada smartphone. (d) Pada tahap ini guru-guru mampu membuat media pembelajaran mulai dari perencanaan dengan memilih materi penting, pengambilan gambar, melaksanakan editing media pembelajaran, sampai rendering sehingga menghasilkan media pembelajaran menarik siswa.
Alan, Jonathan Ritter & David Stavens. (2001) .The Online Learning Handbook. Developing and Using web-Based Learning”.New York : Stylus Pulishing inc.
Ali. M. dkk. (2006) .Pengembangan E-Learning Jurusan Pendidikan Teknik Elektro FT UNY. Laporan Penelitian Research Grant PHK A2 Diknik Elektro FT UNY. Yogyakarta
Ali, M. Istanto. Yatmono. Munir. (2008) .Studi Pemanfaatan E-Learning Sebagai Media Pembelajaran Bagi Guru SMA dan SMK Daerah Istimewa Yogyakarta. Laporan Penelitian Pusat Studi Pendidikan dan Teknologi Kejuruan (Pusdi PTK) Uinersitas Negeri Yogyakarta. Yogyakarta
Chu, Alan G; Thompson. Melody M; Hancock. Burton W. (998). .The Mc Graw- Hill Handbook of Distance Learning.. New York : McGraw-Hill
Eileen, T. Bender. (2001) : Introduction to Distance Learning. http://www.indiana.edu/~scs/dl prime.html. diambil pada mei 2006
Farhad S. (2001). Distance Education : An Introduction . Saba & Associates. http://www.distance-educa-tor.com/portals/research_deintro.html diambil pada mei 2004.
Fisher, R. (2005). Teaching children to think (2nd ed.). Cheltenham, UK: Nelson Thornes
Int. (1996) Chapter 1 : Introduction to Distance Learning; http://www.indiana.edu/~scs/dl prime.html.
Lightfoot, C., Cole, M., & Cole, S. (2013). The development of children (7th ed.). New York, NY: Worth.
Mohandas. R. (2003). ICT and e-learning in Indonesia. Presentasi di Taiwan. Taiwan. 25-27 Maret.
Munir Dr .(2007). Strategi Pengembangan B2b E-Commerce. Bahan Kuliah pada Prodi Pendidikan Ilmu Komputer UPI Bandung .Universitas Pendidikan Indonesia. Bandung. 12 November.
Renzuilli, J., & Reiz, S. (2009). Light up your child's mind (1st ed.). New York, NY: Little Brown
Sampath, K., Panneerselvam, A., & Santhanam, S. (2006). Introduction to educational technology (5th ed.). New Delhi, India: Sterling Publishers
Soekartawi .(2003). E-Learning di Indonesia dan Prospeknya di Masa Mendatang. Presentasi pada Seminar e-Learning perlu e-Library. Universitas Petra. Surabaya. 3 Februari.
Sidik,Ahmad.Ridwan .(2007). Etika Komputer Dan Tanggung Jawab Professional di Bidang Teknologi Informasi. SMA Islam Nuruk Karomah. 6 September
Surjono. H. (2007). Pengantar e-learning dan implementasinya di UNY. http://elearning.uny.ac.id
Sri Anindiati Nursastri.(2020).Bulan Ini, Indonesia Masuki Fase Kritis Corona. https://www.kompas.com/sains/read/2020/04/02/090300323/bulan-ini-indonesia-masuki-fase-kritis-corona. Akses 4 April 2020
Wahid, Fathul. (2003). Peran Teknologi Informasi Dalam Modrenisasi Pendidikan. Universitas Islam Indonesia. Yogyakarta. 3 Juli.
JLM by Unair is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
1. The journal allows the author to hold the copyright of the article without restrictions.
2. The journal allows the author(s) to retain publishing rights without restrictions
3. The legal formal aspect of journal publication accessibility refers to Creative Commons Attribution Share-Alike (CC BY-SA).
4. The Creative Commons Attribution Share-Alike (CC BY-SA) license allows re-distribution and re-use of a licensed work on the conditions that the creator is appropriately credited and that any derivative work is made available under "the same, similar or a compatible license”. Other than the conditions mentioned above, the editorial board is not responsible for copyright violation.